Barbering

Vi har fått noen henvendelser om intimbarbering. Mange sliter med røde nupper og inngrodde hår etter at de har brukt barberhøvel. Her er noen enkle tips som kan gjøre underlivsbarbering litt enklere. 


 


Av Ellen Støkken Dahl


Hvordan barbere underlivet?

1. Bruk en ny barberhøvel. Jo skarpere, jo bedre. Hvis du lett får nupper kan det lønne seg å skifte høvel så ofte som etter 7 ganger, både for skarphet og på grunn av bakterievekst.

2. Hold høvelen ren. Vask den med såpe før bruk, og hold høvelen ren og tørr mellom hver gang den brukes. Ikke la den ligge fuktig, for eksempel i dusjen, bakterier elsker alt som er fuktig og varmt. 

3. Vask området som skal barberes med såpe. Vi anbefaler ellers ikke såpe i underlivet, men barberhøvelen lager bittesmå sår i huden. Hvis det er er bakterier på huden og de får muligheten til å gå inn i sårene blir det små betennelser. Bruk en mild intimsåpe, og hold slimhuden fri for såpe. Slimhuden er den huden som ikke har hår. Gutter har slimhud på penishodet, og jenter har slimhud innenfor de ytre kjønnsleppene.

4. Barber med hårenes retning. Dette er lettere med en ny og skarp høvel. Det kan kjennes lettere å barbere mot hårretningen, du får bedre tak, men det vil lett oppstå irritasjon. 


Hvis barbering ikke er tingen for deg finnes det andre alternativer du kan prøve. Du kan bruke voks, dette kan gjøres hjemme eller i salong, barbermaskin, epilator eller hårfjerningskrem. Prøv deg frem og finn den løsningen som passer best for deg. 

Det er et individuelt valg om man vil fjerne hår eller ikke. Noen liker å la håret gro, noen vil fjerne litt, og noen vil fjerne alt. 

 

Kilde: SUSS-telefonen

______________________________________________________________________

Logo: Henning Wisth

 

Videre lesning: 

Lukter det råtten fisk?

Detox fra p-pillen?

Herpes – Verdens undergang?

 

Kontakt oss på twitter, på facebook, eller i kommentarfeltet. 

9 kommentarer
    1. Hei, jeg har lenge leitet etter en god voks jeg kan bruke både på bena og underlivet, kjøpte en i fjord men den funket ikke .så kan dere lage et innlegg om hvor man kan kjøpe og hvor
      hadde vert fantastisk å hatt i sommer 🙂

    2. Hei. Kan dere lage ett innlegg om soppinfeksjon i underlivet for kvinner/jenter? Jeg selv gikk rundt med det i 3 år uten å vite noe. Rett og slett fordi jeg ikke visste at det fantes. Det var så fælt, og jeg ønsker virkelig ikke at noen andre skal måtte oppleve det samme! Har lest at det er 75% av kvinner som har soppinfeksjon i underlivet minst en gang i livet, og det er ganske mye!

    3. Hei. Jeg sliter med veldig rød hud og nupper etter å ha barbert underlivet eller gått å fått bikinivoks. Jeg bruker alle retningslinjer og anbefalinger men likevel blir jeg rød og nuppete… jeg tørr ikke å bruke bikini eller vise meg i garderoben. Derfor lurer jeg på om du kan hjelpe meg og komme med andre tips? Tusen takk på forhold! Jeg vil gjerne kunne vise megdere i bikini! Jente på 19

    4. Tørr ikke å bruke bikini: Hei, voksing er røft for den sarte hudet i underlivet, så det er kanskje ikke å anbefale hvis du har ekstra sensitiv hud. Du kan forsøke å kjøpe en barbermaskin – det vil ikke irritere huden i nærheten like mye og vil ikke barbere like tett, slik at du unngår nupper og inngrodde hår. Når det er sagt – det er veldig få som kan være helt glattbarbert og ikke få nupper. Hva med å prøve å ha litt hår også bare barbere bikinilinjen? Husk å ikke barbere mot hårene. Et annet alternativ er hårfjerningskrem, men da må du velge en med lite parfyme for sensitiv hud. Hilsen E og N

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg