Detox fra p-pillen?

Av Nina D. Brochmann

 


Blindern-raddiser, rosabloggere  og finansinvestorer har endelig klart å forene seg om ­én ting: “Naturlig” har blitt det nye idealet. Kroppen fungerer best på egenhånd eller med tilskudd av produkter plukket i organiske kooperativ (eller på helsekosten). Foruten at grønn juice ser ut til å være det nye mote-accessoiret, er en av effektene vi ser blant unge jenter at hormonprevensjon har blitt suspekt. Mange spør om de bør ta en “hormonpause,” som om det var snakk om en lenge etterlengtet detox-kur.


Ikke bare er dette helt misforstått, det kan også være farlig. 


Det finnes flere ulike typer hormonprevensjon, men p-piller er den mest kjente og brukte. Vanlige p-piller inneholder syntetiske versjoner av hormonene progesteron og østrogen, mens noen kun inneholder syntetisk progesteron. Det er særlig de østrogenholdige p-pillene som er uglesett da en farlig bivirkning av disse kan være blodpropp. Det er ikke sånn at østrogenet du finner i p-piller er farligere enn det “naturlige” østrogenet i kroppen – gravide, som produserer masse østrogen, har også økt blodproppfare. Heldigvis er blodpropp veldig uvanlig, og særlig hos unge, friske jenter.


Allikevel, blodpropp er faktisk hovedgrunnen til at vi ikke anbefaler pauser i hormonprevensjon. Faren for blodpropp er størst de første månedene etter at du har startet med p-piller. Etter dette kan man si at kroppen tilpasser seg den nye hormonbalansen og sjansen for blodpropp synker. Hvis du bruker p-piller av og på, får ikke kroppen tid til å komme i balanse. Resultatet blir at drømmetypen ikke bare gir deg sommerfugler i magen, han gir deg også økt blodproppfare. 


“Resultatet blir at drømmetypen ikke bare gir deg

sommerfugler i magen,

han gir deg også økt blodproppfare.” 


Hvis blodpropp er den farlige, men sjeldne, effekten av hormonpause, er det noe som er langt vanligere. Kjærester dukker opp når du minst venter det og fastlegekontoret har ikke døgnåpent.  Når man i tillegg vet at nordmenn er blant de dårligste i verden på å bruke kondom, er det ikke overraskende at pillepause ofte gir deg mer “detox” enn du hadde håpet på. 9 måneder med detox faktisk. En studie viste at blant jenter som tok et halvt års pause fra p-piller, ble én av fire ufrivillig gravide. Helt naturlig. 


Noen mener at hormonprevensjon forstyrrer kroppens naturlige hormonbalanse. Å hoppe over mensen er rett og slett så deilig og befriende at det må være en mørk bakside.  Det må være noe sunt med mensen, siden naturen ga oss kvinner den. Dessverre må vi skuffe dere. Mensen gir blodmangel, smerter og humørsvingninger. Og en fattig trøst de gangene du trodde du var ufrivillig gravid.  P-piller gir deg kunstige hormoner som lurer kroppen til å tro at du er gravid, slik at verken egg modnes eller mensen produseres. Akkurat som når du er gravid eller ammer. På en måte er dette en langt mer “naturlig” tilstand for kvinner i evolusjonært perspektiv; det er kun i dagens ett-barnssamfunn at det er ansett som normalt å ha mensen hver måned.  


En studie viste at blant jenter som tok et halvt års pause

fra p-piller, ble én av fire ufrivillig gravide.”

 

Andre er redd for at langvarig p-pillebruk kan gjøre det vanskelig å bli gravid senere i livet. Det er heldigvis en myte. Dessverre er det kvinner (og menn) der ute som ikke klarer å lage barn, av ulike årsaker. Problemet er at man ikke vet om man er en av dem før man slutter på p-piller og selv prøver å få barn. Hvis du er 35 år og graviditeten uteblir er det lett å skylde på p-pillene du har brukt siden 15-årsalderen. Forskning viser imidlertid at p-piller ikke har noen innvirkning på kvinners fruktbarhet, uansett om du har brukt det i ett eller ti år. Alder derimot, har mye å si.  


Så jenter, ikke slutt med pillen selv om det er slutt med kjæresten! Den detoxen kan få en bitter ettersmak.


P.S. Er du misfornøyd med hormonprevensjonen din eller opplever plagsomme bivirkninger, finnes det over 20 ulike typer du kan prøve i samråd med legen din.  Det kommer vi tilbake til. Still oss gjerne spørsmål på Twitter @under_livet eller i kommentarfeltet. 

45 kommentarer
    1. Hva med P-stav? Settes inn under huden. Varer lenge. Inneholder ikke de stoffene som kan gi blodpropp. Dere blir helt kvitt mensen (for noen som sliter skikkelig er det grunn nok alene, selv om man ikke trenger prevansjon). Og man glemmer aldri å ta en tablett. Rart ikke flere bruker dette når det gir mindre bivirkning!

    2. P-stav er et veldig godt alternativ, Lars-Erik, det er absolutt noe som kan anbefales, også til unge jenter som prøver prevensjon for første gang. Det er likevel sånn av noen jenter foretrekker prevensjonsmidler med østrogen da dette gir dem mulighet til å kontrollere menstruasjonen. Det er ikke helt riktig å si at man blir helt kvitt mensen på p-stav. Noen gjør det, men absolutt ikke alle, og man vet ikke hva slags menstruasjonsmønster man får på p-staven før man har satt den inn og prøvd. Hvis det å kunne kontrollere menstruasjon best mulig er et krav når man velger preparat er de østrogenholdige midlene det bete alternativet. Vi skal skrive et innlegg om p-staven senere.

    3. Godt innlegg! Fikk lyst til å legge til at for noen kvinner har P-pillene en god tilleggseffekt på helsen. 5-6% av kvinner har PCO, med symptomer som vektøkning, hårvekst, dårlig hud og barnløshet – og da er P-pillen anbefalt som medisin fordi den letter symptomene (P-stav og spiral har ikke samme effekt). Selv om endel får bivirkninger er det trolig like mange som får bedre helse av å gå på den.
      http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/kvinne/polycystisk-ovariesyndrom-1377.html?page=1

    4. Det er nok mye sant i det dere skriver. Men av andre bivirkninger p-piller kan gi finnes ulike påvirkninger på hjernen. Jeg har selv sluttet med p-piller, og er kvitt tåkete tanker og depresjon. Flere leger har sagt at p-piller kan påvirke tankene og humøret i en negativ retning. Det synes jeg er viktig å tenke på. Så får man heller vurdere p-stav. Og kondom er jo lurt om man er av typen med mange drømmetyper.

    5. Hvordan får du det egentlig til å henge sammen, at det er drømmetypen sin feil at du får blodpropp av noe DU dytter i deg? Jeg har iallfall aldri tvunget noen til å innta noen som helst medisiner. Ta nå litt ansvar for deres egne liv. Dette er ikke menn sin feil.

    6. Interessant innlegg! Selv har jeg aldri tatt noen pause etter at jeg begynte, men har byttet flere ganger mellom ulike merker. Første bytte var på grunn av en ganske røff depresjon, som kanskje skyldtes pillen jeg gikk på, kanskje ikke. Etter å ha byttet merke var jeg uansett stabil et par år, før en ny nedtur kom. Problemet er at jeg jo ikke kan vite sikkert om pillen er roten til det hele, og så lenge jeg ikke er sikker vegrer jeg meg for å slutte… Hadde vært interessant med noen perspektiver på sammenhengen mellom p-piller og psykisk helse.

    7. Jeg har P-stav og tar mini-piller i tilegg (bruker andre medisiner som tar vekk litt av effekten, derfor dobbel dose).
      Jeg har ikke hatt mensen på over 3 år! Og det er helt fantastisk. Jeg er fri! Ikke mer tamponger eller bind, ingen risiko for at trusen blir full av blod rundt en viss dato i måneden (og ingen uforutsigbare mellomblødninger). Jeg kan bade når jeg vil uten å tenke på tampong og tid i vannet. Ingen humørsvingninger. Og sexlivet er blitt mye “gøyere”. Det er så deilig. At noen frivillig vil ha mensen kan jeg bare ikke fatte, det er jo så sykt deilig å slippe. (hvor er sjarmen i å blø ut av et hull mellom beina en gang i måneden? Kroppen trenger det ikke, det er ikke noen avfallsstoffer som sendes ut den veien. Bare blod, som forresten ikke bygger seg opp hvis man konstant tar hormonprevensjon.)
      Syntes også det er synd at det generelle kunnskapsnivået om hormoner, syntetiske vs naturlige, er så lavt.. Virker som om mange har bedre kunnskap om twitter, intsagram og hvilken slankekur diverse kjendiser går på enn kunnskap om kropp og helse. Sunnhetshysteriet er gått altfor langt når ideen om å måtte ta “hormonpause” begynner å få samme status som “detoxing”.. Verden vil bedras skjønner jeg..

    8. Inger: Takk for innspill, Inger. Dette med p-piller og psykisk helse er det tydeligvis mange som lurer på, så kanskje vi skal skrive et innlegg om det senere. I følge UptoDate (uavhengige retningslinjer innen medisin basert på oppsummert forskning) er det foreløpig ingen bevis for at p-piller har noen negative innvirkninger på humør. To studier fant ingen sammenheng og to studier fant at hormonprevensjon faktisk reduserte depressive symptomer. Faktisk er p-piller brukt som behandling for folk som lider av alvorlig premenstruelt syndrom (PMS).

      Det er sikkert klokt å snakke med legen din om disse depresjonene uansett slik at du kan få ordentlig hjelp. Lykke til!
      Kilde: http://www.uptodate.com/contents/counseling-women-considering-combined-hormonal-contraception?source=search_result&search=oral+contraceptives+and+mood+disorder+adult&selectedTitle=9%7E150

    9. Jarle Holmgren: Hei Jarle, Beklager hvis du ble fornærmet av den litt tabloide vinklingen Nettavisen har valgt på saken. Hvis du leser setningen i sin fulle sammenheng i teksten håper vi det er klart at vi ikke anklager noen menn for å påføre oss blodpropp. Vi tar fullt ansvar for egen helse og legger oss helt flate. Ha en fin dag!

    10. E: Hei E, takk for innspill. Vi er helt enig i at kondom er et must! Se gjerne svaret vårt til Inger for en kommentar om p-piller og psykisk helse. Som sagt der er det få beviser i forskningen som underbygger det disse legene har sagt. Det er dessverre en del leger som velger å støtte seg på anekdotiske bevis og egne erfaringer når de behandler/rådgir egne pasienter i stedet for å støtte seg på forskning. Men igjen, hormoner har effekter på en lang rekke organer og mange effekter vi ennå ikke har full oversikt over. Mer forskning er løsningen slik at vi får tryggere viten! Vi lover å holde dere oppdatert.

    11. Endre: Hei Endre! Dette har vi faktisk diskutert lenge og om vi har endt på riktig standpunkt er kanskje for tidlig å si. Tanken var at dette skulle være en lavterskel, forskningsbasert informasjonskilde for unge uten for mange vanskelige ord og statistikk. Medisinsk forskning er dessverre ikke lett å lese eller forstå for mannen i gata. Derfor har vi ikke kildeliste. Kanskje vi skal revurdere…! Vi henter det meste fra de anerkjente kunnskapsoppsummeringene UptoDate og BestPractice, og støtter oss også blant annet på Sex og Samfunn’s metodebok, samt lærebøker.

    12. Ida: Takk for kloke ord, Ida! Du har helt rett. Man skal ikke glemme alle de positive bivirkningene. For de som ikke vet det er PCO det samme som polycystisk ovariesyndrom.

    13. Interessant lesning. Personlig hadde jeg svært dårlig erfaring med hormonell prevensjon i form av ekstreme humørsvingninger og følelse av depresjon. Etter ett år uten pille eller p-ring, føler jeg en mye større ro i kroppen og ikke så mye emosjonell ubalanse. Er det forskning på sammenhengen mellom hormonell prevensjon og humørsvingninger/psyken generelt?

    14. Jeg prøvde p -piller med mindre østrogen for å se om det kunne ha en positiv virkning på pigmentflekker som følge av soling. Mindre østrogen ga meg plutselige blødninger og grusomme humørsvingninger. Da risikerer jeg heller pigmentflekker. Det hadde vært interessant å få lese mer om sammenheng mellom pillene og psyken.

    15. spis mat som er rik på kalium og magnesium og E-vitaminer. Da blir det mindre risiko for blodpropper.
      Vitaminene C+E reduserer også risikoen Alzheimer sykdom med cirka 70 %

    16. Veldig bra det dere skriver! Selv hadde jeg forelesning med en gynekolog som oppfordret alle vi studenter som gikk på p-pillen om å hoppe over mensen så mye som mulig (hun sa det var “ok” å ha mensen 1-3 ganger i året) da man “sparer” på eggene, noe som igjen var lurt siden alderen for førstegangsfødende i Norge var så høy var det greit å ha “friske” egg når man først vil bli gravid, samt det også ville minske risikoen for kreft i eggstokker/livmor da en potensiell kreft stimuleres av mensen/hormonene ved mensen. For et artig tema! Flott blogg 😀

    17. Vel, jeg har vell faktisk prøvd opp mot 20 forskjellige typer hormonene prevensjon, og når alle gjør meg aseksuell og får meg til å hate både livet mitt og alle rundt meg så funker det ikke for meg. Så her er det null P-piller og ja til kondom. Jeg vil heller ha lyst på sex og bruke kondom enn å hate det men kunne hoppe over mens.

    18. P-stav som noen over her skryter sånn opp i skyene, er ikkje å anbefale for alle! Eg gikk masse opp i vekt, fikk masse dype strekkmerker, var mer forbanna enn satan sjøl og hadde mensen i opp til 2 mnd i strekk, så lenge eg hadde den i. Skal aldri mer enn sånn stav verken inn i armen eller livet mitt! Nå, 2 mnd etter eg har tatt den ut igjen er eg gått ned en hel buksestr og har fått tilbake både humør og normal syklus. Dei mest bortkasta 2700 kronene i mitt liv..

    19. Hehehe, jeg har faktisk blitt spurt av hele tre nysgjerrige venner om jeg ikke skal røske ut p-staven og ta en ‘hormonpause’ til høsten når jeg uansett skal på utveksling og min elskede sæddistributør blir igjen hjemme. Skal vise denne neste gang noen spør!

    20. Til p-stav vurderende folk: Jeg fikk beskjed om å gå på cerazette i et år før innsettelse av p-stav, og om det funket bra for meg, var det sannsynlig at kroppen min ville synes at p-stav var en ok ting.
      Jeg er superfornøyd, og skulle gjerne visst om dette i de vimsete tenårene hvor det ikke er så lett å holde styr på dagene og pillene 🙁

    21. Da jeg begynte på p-piller i en alder av 15 fikk jeg beskjed om at jeg kunne velge mellom p-piller (med mensen en uke i månenden), eller minipille som gjorde at jeg slapp mensen. Jeg vet at dersom du går på minipille kan dette ABSOLUTT ha noe å si for den psykiske helsen. Jeg har alltid hatt en stabil, sterk psykisk helse, men etter kort tid på minipillen gikk jeg helt ned i kjelleren. Jeg hadde sterke depresjoner hele perioden jeg gikk på minipillen, men så fort jeg sluttet var det som om depresjonen aldri hadde skjedd. Da jeg gikk til min lege for en liten stund siden for å spørre om p-stav kunne være et alternativ for meg ettersom jeg altfor ofte glemmer en pille i ny og ned spurte han meg spesifikt om jeg tidligere hadde gått på minipille. Da jeg forklarte at det ikke var noe særlig for meg koblet han at jeg hadde vært deprimert, uten at jeg antydet dette i det hele tatt. Han sa da at flere jenter reagerer på stoffene som finnes i minipillen, og for disse jentene er det kun p-pille (eventuelt p-ring) som anbefales, ettersom p-stav, p-sprøyte eller lignende også inneholder de samme stoffene. Selvfølgelig vil ikke dette gjelde på et generelt basis, men prevensjon for jenter KAN absolutt ha sammenheng med psykisk helse for NOEN jenter.

    22. Hormonell prevensjon innvirker voldsomt på noen jenters psyke – og rene vitenskapelige undersøkelser som er gjort, viser også at kvinner på hormonell prevensjon velger andre kjærester enn de gjorde uten kunstige hormoner i kroppen. Man ble rett og slett tiltrukket av andre typer menn med andre nivåer av mannlige kjønnshormoner f.eks. Det er veldig skremmende at hormonell prevensjon kan “lure” psyken på den måten (noe noen dessverre oppdager når de slutter med prevensjon..) Det er mange fordeler med p-piller osv., men det er utrolig viktig å ikke skjønnmale det også. Personlig hadde jeg det ok da jeg gikk på p-piller, men da jeg sluttet igjen var kroppen og psyken min et kaos i over to år etterpå – fikk masse uren hud i ansikt og rygg, dyp depresjon, større menssmerter osv.

    23. Jeg bruker LadyComp – og følger syklusen min med hjelp av denne. Hvis man følger den 100 % og ikke tar noen sjanser (og altså bruker kondom de dagene man ikke er sikker), har man like sikker prevensjon som p-piller – og er samtidig helt hormonfri, og blir dessuten også bedre kjent med kroppen sin, hvordan den reagerer under eggløsning osv. Ganske fint egentlig.

    24. Jeg har fått tilbake livet etter at sluttet med p-piller. Siden jeg startet med p-piller da jeg var 15 år, har jeg trodd at jeg var en dyster og negativ person. Kanskje bipolar tilogmed. Jeg bare godtok at det var sånn jeg var. At alle mennesker ikke er født glade tenkte jeg.
      Etter at flere venninner åpnet seg om samme problematikk, og en fortalte at hun etter tips fra legen hadde sluttet på p-piller plutselig ikke hadde tunge depresjoner lenger, ønsket jeg å gi det et forsøk. Etter 3 mnd (+/-) var jeg en ny person. Ingen selvmordstanker eller sinne som føltes som om hodet mitt ville revne. Ingen irrasjonell sorg eller grunnløs sjalusi.
      Etter denne fantastiske opplevelsen har jeg fortalt min historie til mange, og jammen har ikke mange venner og kjente opplevd prøvd det samme. Jeg kan komme på ihvertfall 15 venner som kan beskrive følelsen før og etter ganske identisk med det jeg skriver over. Jeg kunne vært sint fordi jeg aldri ble opplyst om dette, og oppførte meg som et hormonelt monster i 10 år, men jeg klarer ikke, fordi jeg er så lykkelig over å ha sluttet, selv nå etter 5 år. Synes allikevel det er merkelig at flere mener det “ikke er bevist at p-piller alene kan forårsake depresjoner”, jeg har aldri blitt spurt. Ingen av mine venner heller. En av dem kan vi dessverre ikke spørre lenger, siden hun dessverre valgte å forlate oss pga såpass sterke depresjoner. Hadde jeg visst det jeg vet idag, ville jeg selvsagt rådet henne til å slutte. Jeg sier ikke at det er 100% p-pillene skyld, men nå har jeg snakket med sååå mange som har fått et nytt og bedre liv av å slutte, og jeg skulle ønske hun hadde tenkt på den muligheten. Tenkt at dette ikke engang ble nevnt den gangen jeg satt på kontoret til helseøster i Kristiansand. Alt jeg fikk spørsmål om var røyking!
      Jeg er sikker på at vi kommer til å se tilbake på p-piller om 50 år og le. Jeg vil faktisk dra det så langt som å si at jeg ikke tror “sykelig sjalusi” o.l finnes. Ihvertfall ikke i normale relasjoner. Eller sutring, syting, dramatikk og andre kjipe ting mange opplever i forhold. Jeg smiler nå av ting jeg tidligere så på som verdens undergang. Noen ganger spøker jeg med mannen min om at jeg skal begynne igjen, men det synes han ikke er særlig morsomt.

    25. Selv fikk jeg et alvorlig hjerneslag etter å ha gått på p-piller og har selvfølgelig slutta med det.Anbefaler alle å ta en blodprøve og finne ut om de har leidenmutasjon om de går/ønsker å gå på p-piller. Dette er en veldig vanlig mutasjon som gjør at man har økt sjanse for blodpropp. Har man det bør man unngå p-piller.

    26. Jeg sluttet i et halvt år med p-piller, grunnet at det ble slutt med kjæresten. Nå har jeg begynt igjen (på nytt merke) og etter å ha lest dette innlegget føler jeg meg ikke akkurat veldig trygg på prevensjons fronten.

    27. Å ha opphold med p-piller for så å begynne igjen er jeg enig med at ikke er noe bra. Men jeg vil heller ikke påstå at p-piller i seg selv er bra for kroppen. etter 7 års bruk sluttet jeg og jeg har aldri følt meg bedre etter jeg sluttet! Jeg kommer nok aldri til å begynne med det igjen heller! anbefaler andre til å lese på denne siden om p-piller : http://www.futhark.no

    28. En bivirkning som ikke nevnes her er økt fare for brystkreft. Min familie har alltid hatt katter og de som fikk p-piller døde alle sammen av jurkreft. Dyrlegen sa at dette var en vanlig bivirkning og anbefalte derfor sterilisering fordi risikoen var så høy. Når jeg i en aldre av 17 spurte legen min om dette lo hun så nesten trillet av stolen sin, tenk å være så dum å tro at det var likheter mellom mennesker og dyr. Jeg tro hjem med resepten,men etter å ha lest at all medisin testes på dyr før den gis til mennesker antok jeg at likheten var ganske stor, og kastet resepten! Nå 20 år senere står “økt fare for brystkreft” under bivirkninger i pakningsvedlegget!

    29. Hei jenter. Takk for et godt innlegg. Jeg vil bare tipse om at det finnes hormonfrie prevensjonsmidler. Her http://www.hormonfritt.no er det alternativer til de som ikke vil putte i seg hormoner. Ja det er helt riktig, det er blitt en trend a velge hormonfritt 🙂

    30. Jeg går på minipillen Cerazette fordi den inneholder ikke østrogen. Men jeg lurer på om den har noe innvirkning på humøret? Og er det farlig for meg om jeg velger å slutte med den? Har gått på den i 2 år.

    31. Jeg begynte på p-piller pga. Menssmerter og det at jeg gikk inn i et seriøst forhold. Jeg begynte på Mercilion, men byttet over til Loette, men sliter fortsatt med nedsatt sexlyst. Har dere noen anbefalinger om andre p-piller jeg kan prøve?

    32. TOVE:
      “Jeg har ikke hatt mensen på over 3 år! Og det er helt fantastisk. Jeg er fri! Ikke mer tamponger eller bind, ingen risiko for at trusen blir full av blod rundt en viss dato i måneden (og ingen uforutsigbare mellomblødninger). Jeg kan bade når jeg vil uten å tenke på tampong og tid i vannet. Ingen humørsvingninger. Og sexlivet er blitt mye “gøyere”.”
      – Greit, det er deilig, ser den.. MEN..
      “(hvor er sjarmen i å blø ut av et hull mellom beina en gang i måneden? Kroppen trenger det ikke, det er ikke noen avfallsstoffer som sendes ut den veien. Bare blod, som forresten ikke bygger seg opp hvis man konstant tar hormonprevensjon.)”
      – Okei.. ehm, “kroppen trenger det ikke”, “bare blod”. jaaaaaeeee..I say no more.
      Og det som toppet kransekaka:
      “Syntes også det er synd at det generelle kunnskapsnivået om hormoner, syntetiske vs naturlige, er så lavt.. Virker som om mange har bedre kunnskap om twitter, intsagram og hvilken slankekur diverse kjendiser går på enn kunnskap om kropp og helse. Sunnhetshysteriet er gått altfor langt når ideen om å måtte ta “hormonpause” begynner å få samme status som “detoxing”.. Verden vil bedras skjønner jeg..”
      – Tydeligvis, Tove, har du ikke snøring på hva mensen egentlig gjør for kroppen din. Lykke til med dobbel dose prevensjon og null kunnskap om temaet! Read a book, people.

    33. Silje Lyngdalen: Hei Silje, takk for det! Vi er fullt oppmerksomme på hormonfritt.no. Hormonfrie preparater som kobberspiral er midt i blinken for noen, men mange av prevensjonsmetodene som blir anbefalt på den siden er ikke noe vi vil anbefale og da særlig ikke til unge jenter. I tillegg opplever vi at siden fremstiller hormonprevensjon på en uheldig og lite vitenskapelig måte. Det er ikke alle trender som er like gode :)Hilsen Nina og Ellen

    34. Jeg har hørt at grunnen til at kvinner har høyere levealder er at kvinnene tømmer jernlagrene sine en gang i måneden.

    35. Jeg er også en av de som kan skrive under på at p-piller ga sterke forandringer i humøret. Jeg har gått på p-piller i flere år, og har hatt samme kjæreste i all den tid. Jeg stoppet med p-piller og skiftet til kobberspiral, og har blitt et nytt menneske, noe også kjæresten min kan underskrive på. Jeg hadde lengre perioder i året hvor jeg så dystert og negativt på livet, og det stoppet nesten umiddelbart etter jeg stoppet med p-piller. Jeg kjenner så mange som føler det samme, og dette er aldri en risikofaktor vi jenter blir opplyst om når vi blir tilbudt et prevensjonsvalg. Jeg antar at det ikke er noe som en masse jenter finner på, men at det kan påvirke oss på forskjellige måter.
      Tina

    36. tina marie: Hei Tina Marie, Så fint at du har funnet et prevensjonsmiddel som fungerer godt for deg! Kobberspiral er supert for noen, akkurat som p-piller kan være bra for andre. Bivirkninger er det dessverre med alle prevensjonsmidler, og som du sier påvirker de oss på forskjellig måte.

      Humørforandringer er en av de bivirkningene man er usikre på ettersom forskning faktisk sliter med å finne den samme effekten når man gjør såkalte kontrollerte studier på større grupper (halvparten får sukkerpiller og halvparten p-piller). Det betyr imidlertid ikke at det ikke er sant på individnivå – er det en ting leger er blitt mer bevisst de siste årene, så er det at ulike individer reagerer helt forskjellig på legemidler. Kanskje det er en undergruppe av kvinner som reagerer på p-piller med humørforandringer, mens resten av befolkningen tåler det helt fint. Nettopp fordi mange jenter rapporterer om dette er det flere studier på vei, blant annet fra Sverige. Det blir spennende å se hva de finner! Vi tenker å skrive om dette senere og kommer definitivt til å holde dere oppdatert hvis det kommer noe nytt på temaet.

      Hilsen E og N

    37. Tove:
      Tenk deg om to ganger og søk råd og kunnskap av fagpersonell før du bruker to typer hormonprevensjon. Dette bør du slutte med straks. Synes det er rart at forfatterne av bloggen ikke har skrevet en kommentar til deg.

    38. Maria: Hei, Maria! Vi skjønner at du stusser over dette, men vi er ikke bekymret. I Norge kan man ikke kjøpe prevensjon over disk, det er reseptbelagt. Det betyr at alle må innom en fagperson for råd og individuell veiledning. Som Tove skriver i sin kommentar er det en spesiell grunn til at hun bruker to typer prevensjon, og dette er noe hun må ta i samråd med sin lege. Hvis medisinene hun bruker fungerer på den måten at to prevensjonsmidler er løsningen for henne så er det den løsningen hun må forholde seg til. Hun må ikke slutte med dette straks. Det betyr ikke at andre skal gjøre det på samme måte. Dette er en av grunnene til at vi har en fastlegeordning i Norge. Legen må se på den enkelte pasientens behov og finne en best mulig løsning ut i fra det. Det er fint at du sier i fra når det er noe du stusser på. Dette er ikke lett. Hilsen E og N.

    39. Takk for svar:) Er likevel skeptisk når det ser ut som om Tove har brukt dobbel hormonprevensjon i 3 år, og virker som det å slippe mensen er en motivasjon for henne.. Jeg har gyldige resepter på både Yasmine, Microynon, Conludag og Evra plaster – men ville aldri finne på å mikse noen av disse:) Kan “hope seg opp” med fastlege og alt som fins av helsestasjoner for ungdom osv.
      Har selv sluttet på p-piller etter 8 år og begynt med moderne pessar. I sverige er det mye brukt, men lite i Norge. Sikker prevensjon dersom man har god compliance og kjenner sin anatomi. http://www.pessar.nu/
      Takk for en flott blogg! 🙂

    40. Maria/Sykepleier: Godt og viktig poeng, Maria! Det er veldig viktig å forhøre seg med lege hvis man skal mikse medisiner. Det gjelder alle typer, også prevensjon. Som du sier er det mulig å bli sittende med resepter på legemidler man ikke lenger skal bruke hvis man bytter legemiddel.

      Vi tror det du skriver om compliace (pasientens egen oppfølging) er veldig viktig når det kommer til å velge prevensjonsmiddel. Vi anbefaler flest mulig å bruke prevensjon som ikke har brukerfeil fordi det er brukerfeilene som fører til de fleste graviditeter mens man bruker prevensjon. Det betyr ikke at for eksempel pessar er et godt alternativ for noen, det krever bare litt ekstra av brukeren.

      Hyggelig at du liker bloggen. 🙂 Hilsen E og N

    41. HEi. Lurer på en ting vedr piller. Har gått på yasmin I 5 år nå. Det er deilig å kunne ha kontroll over mensen osv, men jeg er blitt plaget med sterke migrener rund “mensen” og de siste månedene får jeg sterk depresjon dagene før mensen kommer – altså FØR jeg tar pause uke – den gir seg som oftest den andre dagen ved blødninger. JEg har hatt nesten selvmordstanker, er HELT apatisk, griner osv…disse dagene er helt helt forferdelige. Ellers går det fint med meg de resterende 2,5 ukene. LEste at Yasmin kan forårsake depresjon hos noen…kan dette være tilfelle ? JEg vurderte å ta meg pasue for å finne ut av det og se hvordan går det med psyken min ellers… men jeg er 35 år gammel og redd for dette med blodpropp fare osv (røyker ikke, er middels aktiv, ingen overvekt). Ja, jeg vet at burde høre med fastlegen min, men nå skal jeg reise og ny pakke skal begynes på om 2 dager og har ikke tid å komme meg til legen nå…

    42. Terese: Hei, Terese. Det er gjort lite forskning som gir tydelige svar på prevensjon og psykiske bivirkninger. Prevensjon kan absolutt påvirke oss psykisk, men vi kan ikke si om det er det som skjer med akkurat deg eller om det er noe annet som foregår. Depresjon kan komme av mange ting, og det er slik at bivirkninger ofte dukker opp de første tre månedene du bruker et prevensjonsmiddel. Hvis disse følelsene først har dukket opp nå, etter 5 år med fast bruk, tror vi det peker mot en annen årsak enn p-pillene. Vi synes uansett du skal dra til fastlegen og diskutere de nye følelsene dine, vi tror det er viktig at du snakker med noen om dette. Angående blodpropp og p-pillestopp så synes vi at du skal ta opp dette med fastlegen din. Vi beklager at vi ikke har noe klarere svar til deg, men vi har ikke mulighet til å gi noe ut over generell informasjon. For å få svar som gjelder akkurat deg er det egen lege som gjelder. Lykke til, hilsen E og N.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg