Herpes – Verdens undergang?

Herpes er vanlig, vanskelig å beskytte seg mot, og etter vår erfaring den kjønnssykdommen mange unge frykter aller mest. Hvorfor? Du blir ikke kvitt det. Når man først har fått herpes så har man det for resten av livet. Men når det er sagt, er det verdens undergang? Er man dømt til et liv med skyld, skam og sølibat?

Av Ellen Støkken Dahl

Mange tror det. Mange tror man aldri kan ha sex igjen etter å ha blitt diagnostisert med underlivsherpes. Det er ikke overraskende at herpes er fryktet, for et raskt Google-søk gav meg en lang rekke skumle påstander å bygge herpesangst på. Er du blitt diagnostisert med herpes? Ikke bruk Google. Da finner du noe riktig og noe galt i en suppe av motstridende påstander, uten mulighet til å sortere ut det som er viktig og riktig:

«Herpes angriper bare de som har et aktivt seksualliv.»

«De fleste får herpes i barnehagen.»

«Hvis du har fått herpes må du alltid bruke kondom.»

«Kondom beskytter ikke mot herpes.»

«Du må sjekke om du har herpes så du ikke smitter noen!»

«Når man har herpes er man alltid smittsom.»

«Jeg har ikke herpes, jeg har forkjølelsessår.»

Ser du hva jeg mener? Myter og usikkerhet rundt herpes er bare en del av problemet. Herpesangst er et reelt problem, til tider et større problem enn sykdommen selv. Hva gjør man hvis herpes plutselig dukker opp i et langvarig parforhold? I et ekteskap? Hvem var utro, hvem smittet hvem, hvordan kunne dette skje, og hvem sin SKYLD er det?

La oss angripe herpes bit for bit, påstand for påstand. Suppler gjerne med spørsmål i kommentarfeltet eller kontakt oss på twitter: @under_livet.

Hvor mange typer herpes finnes?

Man kan dele opp herpes etter plassering eller etter type virus. Viruset som gir herpes heter Herpes Simplex og det finnes to typer. Herpes simplex type 1 og Herpes simplex type 2. I resten av saken vil jeg betegne disse som herpes 1 og herpes 2. I tillegg er det sikkert mange som har hørt «munnherpes» eller «forkjølelsessår» og «kjønnsherpes» eller «underlivsherpes». Dette beskriver ikke to ulike sykdommer, bare hvor de er plassert. Man kan også få herpes for eksempel på fingrene, i øyet eller rundt rumpa.

Hva er forskjellen på herpes 1 og herpes 2?

Tradisjonelt sier man at herpes 2 hører hjemme i underlivet mens herpes 1 hører hjemme rundt munnen, men dette stemmer ikke! Når unge kvinner får herpes i underlivet for første gang har de i 80% av tilfellene fått herpes 1.  Man kan også få herpes 2 rundt munnen. Man ser ikke forskjell på de to virusene på egen hånd.

Kan jeg ha sex igjen?

Ja, det kan du.

Jeg har smertefulle, hyppige utbrudd. Må det virkelig være sånn resten av livet?

Herpes kan være veldig smertefullt, selv om de aller fleste ikke har store plager. Selv om det ikke finnes medisiner som kan fjerne herpes fra kroppen, finnes det medisiner som kan dempe og hindre symptomer. Det finnes kurer man kan ta innimellom, når man merker at utbruddet kommer, og det finnes behandling man kan ta fast over tid for å hindre utbrudd. Mange blir bedre etter en slik kur. Snakk med fastlege eller en spesialist hvis du vil ha behandling mot herpes. Det er også fint å vite at det første utbruddet vanligvis er det verste, og at antall utbrudd og styrken på utbrudd vanligvis avtar over tid.

Er det bare folk som har mye sex som får herpes?

Nei. I teorien kan man bli smittet med herpes første gang man har sex, selv om begge er jomfru. Dette kan skje hvis partneren har hatt munnherpes og dere har oralsex. Dette er ikke ment for å skremme, det er ment for å avmystifisere. Man kan ha uflaks med en partner eller flaks med mange partnere. Det er dumt at herpes knyttes til de med mer aktivt seksualliv fordi det kan gi skam og usikkerhet. Bruk kondom ved partnerskifte og ha så mye sex du selv vil. Det er et personlig valg.

Hvor mange har herpes? Kan jeg ha herpes uten å vite om det?

Over halvparten av befolkningen smittes som barn med herpes 1 rundt munnen. Dette kan skje når barn spiser på samme leke som noen som er infiserte. Det som er fint er at det å bli smittet med herpes fungerer litt som en vaksine. Herpes 1 på munnen beskytter godt mot herpes 1 andre steder på kroppen og den gir noe beskyttelse mot herpes 2.

50-70 prosent av befolkningen har herpes 1 og 10-40 prosent har herpes 2. Dette er usikre tall nettopp fordi veldig mange har herpes uten å vite om det. Det er ikke sånn at alle som har herpes får blemmer.

Hvordan kan jeg sjekke om jeg har herpes så jeg ikke smitter noen med et uhell?

Det er ikke vanlig å sjekke om man har herpes hvis man ikke har hatt utbrudd. Hvis du ikke har hatt noen symptomer trenger du ikke bekymre deg for herpes.

Er man smittsom hele tiden?

Man er smittsom når det er virus på huden, og dette skjer som regel når man får et utbrudd. Det som er kjipt er at noen utbrudd er «usynlige». Noen ganger har man virus på huden uten å merke noen ting. Man er altså ikke smittsom hele tiden, men man kan ikke alltid vite når man er smittsom. De fleste blir derfor smittet når partneren ikke vet at han eller hun er smittsom. Det er det som er så vanskelig med herpes, man kan ikke beskytte seg eller partner helt. Men man kan ikke ha kontroll over alt hele tiden, sånn er livet. Vi mener det der viktig å fokusere på det man kan gjøre noe med.

Beskytter kondom mot herpes?

Ja og nei. Herpes smitter når hud og slimhinner kommer borti hverandre. Kondomet beskytter altså de delene som blir dekket av kondomet, men som nevnt må man ikke ha herpes i akkurat de områdene som beskyttes av kondomet. Kondom kan altså hjelpe, men det er ikke helt sikkert. Kondom er allikevel alltid lurt når man skal ha sex med ny partner, det er flere ting en herpes som kan smitte.

Hvem har smittet hvem når herpes plutselig dukker opp i et parforhold? Hvem sin skyld er det?

Det kan være utrolig ubehagelig å oppleve at en seksuelt overførbar infeksjon plutselig dukker opp i et parforhold. Tankene går lett mot utroskap og fordeling av skyld. Herpes er greit å takle hvis man husker på at mange har hatt herpes lenge uten å vite det. Partner kan ha hatt et «usynlig utbrudd» og smittet den andre. Det er veldig viktig å snakke sammen om dette, og det å fokusere på skyld leder ingen vei.

Må jeg bruke kondom eller avstå fra sex for å beskytte min faste partner?

Hvis dere har vært sammen en stund er det stor sannsynlighet for at du allerede har smittet partneren, selv om partneren ikke får utbrudd. Det er også mulig at partneren din var smittet fra før uten å vite det. Det er opp til den enkelte pasienten om en ny partner skal informeres eller ikke, herpes er ikke meldepliktig, og kondom og behandling med tabletter kan minske risikoen for å smitte i starten av et nytt forhold. Vi tror riktignok alltid det er fint å snakke sammen når man er i et forhold, også om herpes. Det kan være ubehagelig å fortelle partner om herpes, men vis gjerne til tall som sier hvor vanlig det er. I tillegg er det viktig å huske at herpes ikke er farlig.

Jeg sliter med herpesangst. Hva gjør jeg?

Det er viktig å snakke med noen profesjonelle som kan mye om emnet. Det kan være en fastlege, en spesialist eller en psykolog. Dette gjelder alle former for angst.

Er herpes verdens undergang?

Nei.


Vi oppfordrer til at de som har spørsmål om herpes og graviditet/ fødsel tar dette med legen sin.  

Vi skal ta for oss mer om symptomer og sykdomsforløp for herpes 1 og herpes 2 i et innlegg senere denne uken.

Kilde: Tall og fakta til denne saken er hentet fra Seksuelt Overførbare Infeksjoner av Moi og Maltau, Gyldendal Akademisk, 2013.

Fotokreditering: Colourbox. Logo: Henning Wisth

 

 

 

 

 

 

89 kommentarer
    1. Hei og takk for nyttig innlegg.
      Både jeg og kjærsten min har herpes, og jeg lurer på om det da er trygt å ha sex når en av oss har utbrudd, eller om den andre også vil få et nytt utbrudd da?

    2. Karoline: Hei! Fint spørsmål. Hvis både du og partneren din allerede er smittet med herpes er det ingen fare for at dere kan smitte hverandre på nytt. Utbrudd kommer ofte i perioder med dårlig immunforsvar, derfor heter det “forkjølelsessår”. Det er ikke sånn at den enes utbrudd vil påvirke den andres utbrudd. Hvis begge allerede er smittet kan dere altså ha sex uten å bekymre dere for smitte.

    3. Hei, kan du lage et innlegg om ytrekjønnslepper ? eg har veldig lange ytrekjønnslepper og er veldig flau over underlivet mitt.. versåsnill 🙂

    4. Marie: Hei! Vi kan gjerne skrive et innlegg om kjønnslepper. Det er mange jenter (og gutter) som er usikre på hvordan de ser ut i underlivet. Mange tror at de ikke er normale, selv om de er helt normale. Alle underliv ser forskjellige ut, og det er helt normalt med både lange og korte kjønnslepper. det er litt som at alle har forskjellig nese, det betyr ikke at en nese er bedre enn alle de andre nesene. Vi skal skrive mer om dette. Vi skal også se om vi kan finne en bok eller en nettside med bilder av mange forskjellige typer underliv for kvinner. Det kan være fint å se hvor stor forskjell det er på folk. Da blir man mindre usikker. Hvis noen har et tips; tips oss. E og N

    5. Hei, fint innlegg! Kan dere skrive et innlegg om de “vanligste” kjønnssykdommene, som f.eks klamydia, mykoplasma, kjønnsvorter osv?

    6. Silje: Hei, Silje! Det er ikke så lenge siden vi startet å blogge, og vi har ikke fått dekket over så mye enda, men alle tilstandene du nevner kommer. Vi tar dem en etter en, så følg med på bloggen fremover. 🙂 Hilsen E og N

    7. Hei! Takk for supert innlegg! Selv fikk jeg genital herpes i høst og har sliti litt med dette. Usikker på hvordan jeg skal ta det opp med en fremtidig kjæreste, men håper at bloggen deres kan opplyse den norske befolkningen om dette ettersom herpes er noe som blir svært lite snakket om!

    8. Hei. Har hatt herpes type 2 i over 15 år og har slitet veldig mye med det. Begynte med følgende produkt i januar https://herpesolution84.com/en/, jeg var desperat og hadde ingenting å tape med å prøve det.
      Har blitt mye bedre. Anbefaler det på det sterkeste. Rekurrenser blir ikke borte overnatta, men viruset har blitt betydelig svekket.

    9. Anne: Hei, Anne. Fint at du er blitt bedre. Vi holder oss riktignok til anbefalinger fra norske ekspterter på seksuelt overførbare infeksjoner og anbefaler ingen å bruke eller bestille produkter eller legemidler i noen form uten å snakke med en lege først. For å få fungerende herpesbehandling i Norge må man innom legen, for behandlingene med påvist effekt er reseptbelagte. Vi anbefaler de som sliter med herpes å få skrevet ut Valaciclovir, det selges som Valtrex. De som har store problemer med utbrudd kan få langtidsbehandling som hindrer og demper utbrudd. De som trenger det kan få henvisning til en spesialist i hud og underlivssykdommer. Denne typen spesialist heter venerolog. I Osloområdet anbefaler vi Olafiaklinikken. Man kan dra rett på olafiaklinikken som drop-in, uten henvisning. De som bor uten for Osloområdet kan høre med fastlegen sin for å få anbefaling og henvisning. Hilsen E og N.

    10. Hei,
      Kjempefint innlegg dette! Det er så viktig å avmystifisere denne sykdommen. Herpesangst er et kjempe godt uttrykk. Angst er angst, og som dere skriver er det viktig å komme i kontakt med profesjonelle. Men for de som lider av angst er det også viktig å noen ganger kunne snakke med andre i samme situasjon, vite at man ikke er alene. Derfor vil jeg gjerne informere om nettsiden HSV2-Forumet: http://herpestype2.ning.com. Det er det eneste forumet i Norge som kun er rettet mot de som har HSV2. Her kan man dele erfaringer, få støtte, oppmuntring, tips og råd fra andre i samme situasjon. Det er så mange som er alene om sykdommen og trenger all den støtten de kan få. Sammen kan vi bare bli sterkere:-))

    11. Trude: Hei, Trude! takk for dette tipset. Vi ønsker å gjøre herpes så normalt og avmystifisert at man ikke skal trenge et eget forum, eller en egen dating-side for de som er smittet med HSV-2, slik vi ser denne siden har en link til. Men det er fremdeles et stykke å gå for å komme dit. Vi synes ikke leserne våre skal tenke at de kun må bli sammen med eller date andre som er herpes-positive. Herpes er ikke en alvorlig sykdom, herpes er ikke en meldepliktig seksuelt overførbar infeksjon. Hvis forumet brukes til å spre god informasjon om herpes synes vi det er positivt. Hilsen Ellen og Nina.

    12. Jeg har nylig fått påvist Herpes type 2. Utbruddet fikk jeg i forbindelse med en gutt jeg hadde datet litt. Men som jeg ikke dater lengere. Jeg ble ganske dårlig av dette utbruddet og det tok litt tid å få svar på alle prøvene. Bør jeg informere han om at jeg fikk dette utbruddet kort tid etter at vi hadde sex!? Og at jeg har fått påvist Herpes type 2!? Jeg har i utgangspunktet ikke noe kontakt med han nå.

    13. Marianne: Hei, Marianne. Så leit at du har fått Herpes 2, og at du ble dårlig av utbruddet. Heldigvis er det nesten alltid sånn at utbruddene blir sjeldnere og mildere over tid. Hvis du får mye plager anbefaler vi at du snakker med legen din om en medisin som heter Valtrex (Valaciclovir). Om du skal informere den tidligere partneren din er opp til deg, men det kan være fint å tenke litt på hva du vil oppnå med samtalen før du tar kontakt. Det er vanskelig å vite helt sikkert hvor smitten kommer fra siden herpes er så vanlig, så det er mye usikkerhet. Hvis han er smittet og det var han som smittet deg er det sannsynlig at han aldri har hatt plager eller symptomer. Noen sykdommer, som for eksempel klamydia, har det som heter meldeplikt og smitteoppsporing. Det betyr at antall tilfeller klamydia blir registrert, slik at vi kan lage statistikker og ha kontroll på sykdommen. Smitteoppsporing betyr at en lege hjelper til med å finne andre som kan være smittet. Herpes har ikke en sånn ordning. Det er fordi de fleste som har herpes ikke har plager, og det er så veldig vanlig. Vi håper svaret vårt var litt til hjelp, og vi beklager at vi ikke har noen klarere råd. Dette er også noe du kan snakke med en lege om. Hilsen E og N.

    14. Hei! Jeg har blitt smittet med herpes type 2 og fått utbrudd for første gang. Jeg lurer på om jeg kan få herpes type 1 (eller utbrudd på leppene) neste gang jeg får utbrudd? Da tenker jeg uten at jeg har smittet meg selv ved å ta på det eller ha dårlig håndhygiene osv.. Eller vil jeg bare få det nedentil slik det er nå? Er det sånn at siden det er “samme virus” så kan det på en måte dukke ulike steder uavhengig av type eller hvor du fikk ditt “første” utbrudd?

    15. anna: Hei, Anna. Godt spørsmål. Herpes er litt vanskelig å forstå seg på. I teorien kan du bare få utbrudd der du er smittet, og sannsynligvis er du bare smittet med herpes 2 i underlivet, siden du har fått blemmer og blitt diagnostisert med dette. En type herpes gir beskyttelse mot den andre typen, men det er ikke umulig å ha begge. Det er altså mulig at du har blitt smittet med herpes på munnen tidligere i livet, uten at du har fått blemmer. De fleste som har herpes har det uten å vite det. Hvis du kun er smittet med en type et sted får du ikke plutselig en annen type et annet sted, men vi vet ikke sikkert om du har en eller begge. Vi håper dette var til litt hjelp. For mer informasjon om akkurat deg synes vi du skal snakke med legen som undersøkte deg og gav deg diagnosen. Hilsen fra Ellen og Nina.

    16. Hei!
      Jeg fikk vite i dag at jeg har fått herpes type 1. Og har hatt nå mitt først utbrudd som startet for ca en uke siden. Jeg lurer på når det da er trygt å ha sex igjen med kjæresten min? Vi har hatt sex i et år nå, tror du han har herpes han også, bare uten utbrudd?

    17. Kamilla: Hei Kamilla!
      Håper ditt første utbrudd ikke er altfor plagsomt. Ved førstegangsutbrudd tar det som oftest 2-6 uker til sårene er grodd og tilhelet. Det er rett før et utbrudd og mens man har herpessår at man er mest smittsom, så det kan være lurt å vente til sårene er borte, eventuelt bruke kondom (ikke helt sikkert). Når det er sagt er man aldri 100 % trygg, fordi herpesviruset kan smitte også utenom utbrudd hvis man er uheldig. Imidlertid er Herpes type 1 svært vanlig og det er godt mulig at han allerede er smittet, f.eks. i barnehagen, men uten å ha utbrudd, slik du skriver. Husk at for de aller fleste som får herpes får få eller ingen symptomer.

      Hvis smitte og herpes er noe dere bekymrer dere over, kan dere ta turen til legen sammen og få veiledning og råd der. Herpes skal ikke lage problemer i forholdet og det føles tryggere når man er velinformert.

      God bedring og sommer til deg! Hilsen Ellen og Nina

    18. Heisann. Jeg har fått diagnostisert Herpes type 2. ( legen tok prøver ) Utbruddet kommer med ujevne mellomrom på skinken. Hver gang utbruddet kommer, føler jeg meg generelt syk? Ja, faktisk så syk at jeg har problemer å komme meg på arbeid. Hvorfor føler jeg meg så syk? Fikk medisiner ved sist utbrudd av fastlegen, denne gangen er det dag 2, så blemmene har ikke sprukket enda. Legen er på ferie, så hva er lurt å gjøre?

    19. Hilde: Hei, Hilde. Det er ikke uvanlig å føle seg veldig syk første gangen man får herpesutbrudd. Hvor vanlig det er å føle seg så dårlig som du beskriver ved tilbakevendende utbrudd har vi ikke tall på. Ofte er det slik at utbruddet kommer i en periode med nedsatt immunforsvar. For eksempel er det mange som får utbrudd ved forkjølelse. Det er derfor det heter forkjølelsessår. Du kan altså få utbrudd av å være syk på andre måter. Det høres ut som om du er veldig plaget med herpes. Da kan det være lurt å ha en resept liggende så du kan bruke den med en gang du merker symptomer på at utbruddet er på vei. Du kan altså ta medisiner før blemmene kommer. Hvis du trenger resept på medisin når legen din er borte kan du oppsøke legevakt. Hilsen Ellen og Nina.

    20. Hei!
      For 6 år siden fikk jeg herpes 2. Ikke hatt noe utbrudd i det hele tatt utenom det ene jeg fikk da. Men nå for en uke siden fikk jeg tre kviser på klitoris, som klødde veldig, jeg klemte på de så det kom ut væske, å det væsket noen dager av de som da var blitt blemmer. Nå ser jeg at de har blitt til blemmer igjen? Skal det ikke tørke ut da , når de har væsket? Jeg er skikkelig deppa nå, for vi er prøvere,å jeg har eggløsning i disse dager. Vi har vært sammen i fem år, tror du det er stor sannsynlighet for at han er smittet? Om ikke, blir han garantert smittet om vi har sex nå, mens jeg har disse sårene påklitoris? Om jeg “dekker” for?

    21. Hei! Fint og opplysende innlegg.
      Jeg fikk beskjed fra gynekologen min når jeg fortalte om mine plager (herpes lignende) at jeg ikke kunne teste meg og vite helt sikkert om det var det før jeg fikk utbrudd. Jeg har mistanke om at jeg fikk herpes for et år tilbake da jeg hadde veeeldig vondt! Men nå for tiden kan det gå flere måneder før jeg har noe svie. Mitt spørsmål er, er det ingen annen måte å få testet seg på? Er veldig kjipt å måtte vente til jeg får vondt, spesielt nå som jeg har møtt en som jeg ikke tør å ha sex med enda pga. Redd for å evt smitte han.. 🙁

    22. Hadde ubeskyttet sex for 3-4 mnd siden, men i går oppdaget jeg en pitteliten mørkerød flekk på innsiden av den ene ytre kjønnsleppen rett ved skjeden. Jeg pirket litt på den tilfelle det var rusk eller noe, men det så heller ut som et liiite sår. I løpet av dagen ble såret til noe som ser helt identisk ut som munnsår, i tillegg til at det har kommet et liknende mindre sår rett ved siden av. Kan dette være herpes? Leste at du evt får utbrudd ganske kort tid etter samleiet, men her er det jo snakk om måneder. Det er heller ikke blemmer som kan sprekke, men heller “munnsår”-liknende sår med en slags hvit hinne over. Er livredd og vet ikke hva jeg skal gjøre:'(( plis hjelp meg!!

    23. Jente 18: Hei Jente 18,

      Det er dessverre ikke mulig for oss å si om det er herpes eller ei uten at vi har sett såret du snakker om. Men det kan absolutt høres ut som et herpesutbrudd. Det eneste riktige er om du tar en tur til lege eller helsestasjon for ungdom, slik at du kan få en ordentlig undersøkelse og samtale. Det høres ut som du trenger noen å snakke med om dette og få veiledning.

      Hvis det viser seg å være herpes er det viktig å huske på, som vi skriver i innlegget, at herpes virkelig ikke er verdens undergang, selv om det kan føles veldig skummelt og overveldende. For veldig mange er det bare snakk om ett eller noen få utbrudd i løpet av livet.

      Lykke til hos legen og prøv å ta dette med ro. Herpes er ikke farlig og veldig vanlig.

      Hilsen E og N

    24. Nina: Hei Nina,
      Gynekologen din har rett – du må ha utbrudd for å kunne teste deg for herpes, dessverre. Men det du beskriver (svie og smerter) behøver ikke å være herpes, så jeg ville absolutt tatt en tur til legen neste gang du opplever symptomer (eller har hatt ubeskyttet sex) for å sjekke deg for eventuelle andre kjønnssykdommer. Det er veldig bra at du går til gynekolog når du merker noe, fortsett med det!

      Når det er sagt er det liten grunn til å ikke ha sex med din nye partner pga dette. Hvis det viser seg at du har vært smittet med herpes, er det fortsatt først og fremst ved utbrudd man er smittsom. I tillegg er dette et så vanlig virus at det er godt mulig at han er smittet uansett, enten han har hatt utbrudd eller ei. Hvis du er veldig bekymret kan dere ta turen sammen til lege/helsestasjon og få råd fra lege/helsesøster om smittefare etc.

      Bruk kondom og ha sex med god samvittighet! Hilsen E og N

      Hilsen E og N

    25. Christine: Hei Christine,

      Beklager sent svar – vi prøver å ha litt ferie 🙂 Det er veldig vanskelig å si hvor sannsynlig det er at han er smittet eller ei, men det er jo en god sjanse for det. De fleste som smittes med genital herpes, smittes av smittebærere uten symptomer, og får selv få eller ingen utbrudd. Seks år med sex gir mange smittemuligheter. I forhold til ditt nåværende utbrudd er det klart at væskende herpesblemmer gjør deg veldig smittsom, så han vil sannsynligvis bli smittet (hvis han ikke allerede er det) hvis dere har sex nå.

      Vi skjønner at det er frustrerende når dere prøver å få barn, men samtidig skal dere forhåpentligvis være sammen i mange år til og om han skulle bli smittet er det kanskje ikke så farlig? Som sagt er herpes en ufarlig sykdom som de fleste får få eller ingen plager med over tid, noe du selv jo er et godt eksempel på.

      Her er det ingen fasitsvar, men et godt råd er nok å ikke ta herpes så tungt. Lykke til med graviditetsforsøkene! Hilsen E og N

    26. Hei! Jeg var uheldig å få utbrudd av herpes etter samleie med en jeg holdt på med i begynnelsen av sommeren. Fikk et kraftig smertefullt utbrudd som tok lang tid før det var bra, så gikk det to uker og jeg fikk et nytt utbrudd. Jeg er helt fortvila. Fikk det sterkeste zovirax av legen denne gangen. Ble utrolig trøtt og sliten av de pillene. Jeg syntes ikke det var så big deal med en gang ettersom det er så vanlig. Men siden utbrudd 2 kom så fort er jeg nå helt nedbrutt. Jeg ser nå for meg at jeg kommer til å slite med jevnlige utbrudd opptil flere ganger i måneden resten av livet. At jeg ikke kan ha seg sex igjen, jeg er redd for å smitte andre, også med kondom. Jeg er redd ingen vil være sammen med ei som har herpes. Jeg er rett og slett kjempe deprimert av hele greia. Kom ut fra et tre år langt forhold i slutten av april, og jeg fikk herpes med første fyren jeg møtte. Det er ikke noe gøy. Leser på Google at det er lettere å få hiv når man har fått herpes. Jeg er helt utafor. Jeg er ikke kjempe tiltrekkende fra før av, så med herpes på toppen av det hele blir det jo helt umulig å finne kjæreste. Siden utbrudd nr 2 kom så fort føler jeg at jeg får utbrudd hele tida. Jeg sjekker underlivet hver dag, tar bilder og sammenligner. Fryktelig slitsomt! Nå er utbrudd nr 2 over og jeg føler hele tiden at jeg får nytt utbrudd. Det er tre merker etter de tre blemmene som oppsto denne gangen. Er dette vanlig? Jeg føler det stikker i dem og at det kommer til å komme nye blemmer der hele tida. Jeg vurderer å hente ut mer tabletter på apoteket og bare dytte i meg, i håp om at jeg skal slippe å slite med utbrudd hele tiden resten av livet. Deprimert av hele greia. Og fastlegen min er en mann som lurte på om jeg hadde hatt sex med mange siden jeg hadde fått herpes… Hva gjør jeg? Går rundt med angst over det her og blir veldig stressa….

    27. Hei! Ville bare si at dere skriver utrolig forståelsesfullt, noe som gjorde at jeg ikke skammet meg så mye når jeg innså at jeg hadde Herpes Genitalis. Det dere skrev gjorde meg mer trygg på hva jeg skulle gjøre. For eksempel dra til legen og få sjekket det. Fortsett den gode jobben!
      Hilsen jente(17)

    28. Anonym: Hei! Dette er hyggelig å høre. Vi setter pris på å kunne være til hjelp. Vi kommer til å skrive flere saker om herpes i fremtiden. Vi synes Herpes Genitalis er et viktig tema, og det angår veldig mange. Det er mye stigma og usikkerhet knyttet til herpes, og vi ønsker å endre på dette. Hilsen E og N

    29. Trude: Hei, Trude. Beklager sent svar. Det høres ikke ut som om du har det så bra akkurat nå. Vi synes du skal finne noen å sakke med som kan mye om herpes. Herpes er ikke farlig, og det er utrolig vanskelig å beskytte seg mot. Mange som får herpes sliter med vonde følelser slik som du. Det første du skal gjøre for å få det bedre er å slutte å Google. Det er aldri bra å lese om sykdommer på Google med mindre du har mye korrekt kunnskap om sykdommen fra før slik at du kan filtrere ut det som er galt eller misvisende. Det er riktig at HIV smitter lettere når man har andre seksuelt overførbare infeksjoner, men det betyr ikke at mennesker med Herpes lett får HIV. Utrolig mange har blitt smittet med herpesvirus, men det er veldig, veldig få som får HIV i Norge. Man får HIV fordi man har sex med noen som er HIV-positive. Man får ikke HIV fordi man har herpes. Vi tenker det kan være lurt å dra tilbake til fastlegen og fortelle det du skrev til oss. Si hvordan du føler deg. Si at du trenger mer informasjon om hvordan du skal forholde deg til sykdom om medisiner. Hvis fastlegen ikke vet så mye om herpes kan du snakke med noen som er spesialister på seksuelt overførbare infeksjoner. Vi vet ikke hvor i landet du bor, men i Oslo har vi Olafiaklinikken. Snakk med fastlegen din om henvisninger til andre steder hvis det trengs. Hvis det hele blir for tungt er det også lurt å snakke med en psykolog eller rådgiver. Håper det snart går bedre med deg. Vi står fast på at Herpes ikke er verdens undergang selv om det virker sånn for deg nå. Det er utrolig vanlig, og det kommer til å ordne seg. Hilsen E og N.

    30. Tusen tusen tusen takk for denne bloggen. Jeg har herpes, smittet kjæresten min og vi sliter ganske mye. Har skammet som om jeg har gjort noe skikkelig ille men har etterhvert fått forståelse for at dette er noe som mange sliter med (kjæresten min er en veldig snill). Men denne bloggen hjelper veldig mye. Tenk at man kan skamme seg så mye over noe som er så vanlig.. Men spørsmålet mitt er: Finnes det noe forebyggende medisiner? Jeg bruker Aciclovir 400 mg x 2 daglig i 5 dager ved utbrudd men jeg har utbrudd minst en gang i måneden (når jeg har mensen) og jeg liker ikke å bruke så mye antivirale medisiner, med tanke på resistens. Kan dere kanskje hjelpe meg?

    31. Frøken: Hei, frøken. Så fint å høre at bloggen hjelper deg! Vi håper vi kan bidra til å stoppe skamfølelsen med bloggen vår. Mange som har herpes sliter med sterke følelser. Høres ut som om du har veldig hyppige utbrudd. Det er mulig å bruke suppresjonsbehandling mot herpes. For å få dette må du oppfylle visse krav i forhold til mengde utbrudd i løpet av et år. Da bruker du antivirale midler (valaciclovir) hver dag over en lenger periode. Noen opplever en sterk reduksjon i utbrudd etter en slik behandling. For å få vite mer om dette må du snakke med egen fastlege eller en venerolog. Lykke til! Hilsen E og N.

    32. Andreas: Hei, andreas. Det kommer litt an på hva du mener. Hvis du har et utbrudd kan du dra til en lege, for eksempel til fastlegen din for å bekrefte eller avkrefte om dette er herpes. Hvis du ikke har utbrudd kan du ikke teste deg for herpes. Hilsen E og N.

    33. Hei! Flott blogg, takk for den! Jeg har holdt på med kjæresten min i ca 10 mnd. For to-tre måneder siden fikk han et par ganger små nupper på penis, noe vi ikke stusset så mye over. Men for en ukes tid siden fikk han et utbrudd som åpenbart er herpes. Han mener han har fått dette fra meg, da han aldri har hatt slike plager før nå. Jeg hadde en liten rift ved skjeden for noen måneder siden, usikker på om det var herpes, ellers ingen symptomer. Jeg lurer altså på: Er det noe belegg for at dette nødvendigvis kommer fra meg? Er det som med klamydia, at jenter kan ha det lenge uten å få symptomer, mens gutter merker det? Eller kan det like godt være han som har hatt viruset før vi møttes? Ikke at det er så voldsomt nøye… Men det hadde vært greit å få det på det rene.

    34. Jeg fikk herpes, type2, for ca 6 mnd siden, og har hatt to utbrudd i etterkant. Litt ubehag er det, men det er overkommelig. Det jeg sliter mest med er det psykiske aspektet rundt det å ha herpes. Tanken på å fortelle det til en man liker godt, frykten for at han skal synes det er ekkelt og evt det å skulle bli avvist. Jeg føler at sexlivet mitt på mange måter er over. Det føles i allefall sånn nå. Redd for å være intim med noen i frykt for å påføre noen dette kjipe viruset. 🙁

    35. Jeg var hos legen i dag å fikk medisin for mulig herpes. Symptomene var like men svarene på prøven kommer ikke før om en uke. Mest sannsynlig er jeg blitt smittet av kjæresten min vis oralsex. Det jeg lurer på nå er om han også må teste seg på noen måte? Han har munnsår, men har ikke merket noen symptomer på herpesutbrudd verken i munn eller på kjønnsorgan.

    36. Hei! Har hovnet opp i deler av leppen av og til i kanskje en måned nå. I det siste har det skjedd hyppigere, opp til to ganger den siste uken alene. Tenkte først det mulig var allergi av noe slag, til en vennine sa der kanskje var herpes? Jeg har alltid tenkt at herpes = munnsår eller blemmer, men skjønner nå at dette kanskje ikke er tilfelle… Jeg og kjæresten kysset på tross av hevelsen en dag (da jeg tenkte det var grunnet allergisk reaksjon) men er nå redd for at det kan ha vært dumt?
      Blir så usikker om dette er herpes eller noe annet. Da jeg ikke har opplevd noe tegn til sår eller blemmer eller lignende.. Bare, ja, rett og slett en opphovne leppe. Har bestilt legetime men er redd de ikke har noe klokt å si. Og dersom det er best å dra mens det er hovent (potensielt utbrudd?)er det ganske vanskelig når det skjer helt plutselig og ukontrollert. Hilsen stresset 20 jente

    37. Hei, det er vel ikke korrekt at man ikke kan teste seg hvis man ikke har utbrudd. Jeg har 3 negative prøver fra sår, men blodprøver viser at jeg både hsv 1 og 2.

    38. Hei!
      Jeg fikk påvist hsv1 i underlivet for mange år siden, og er en av de uheldige som fikk flere utbrudd.. Etterhvert roet det seg ned, og jeg hadde ikke noe på mange år. Så plutselig i januar merket jeg et nytt utbrudd i anmarsj. Jeg hadde da datet en fyr i noen måneder, og vi hadde vel hatt ubeskyttet sex et par ganger.
      Etter utbruddet i januar har jeg hatt utbrudd mer eller mindre månedlig, noen ganger to ganger pr mnd også 🙁
      Da jeg fikk utbruddet i januar var jeg nettopp ferdig med tidenes influensa,var helt slått ut i to uker og fikk blemmer som så ut som vannkopper over hele kroppen.
      Jeg syns det er veldig rart at jeg plutselig skal få så mange utbrudd, etter at jeg har vært symptomfri så lenge? Er dette vanlig?
      Nå i det siste har jeg begynt å tenke på om jeg kanskje har blitt smitta av hsv2 i tillegg? Har egentlig trodd at man ble mer eller mindre immun mot den andre typen når man har en av dem?
      Syns dette er så utrolig vanskelig. Jeg anser meg selv som veldig fornuftig og forsiktig, og har bare hatt sex med menn jeg har vært i et forhold med… Nå tror jeg ikke jeg tør å innlede noe som helst, når utbruddene er så hyppige.

    39. God og informativ artikkel!
      Lite spørsmål bare..
      Vet man noe som trigger utbrudd? Feks intimbarbering, eller stress?

    40. Hei,
      Jeg har nettopp fått beskjed av kjæresten at han har fått utbrudd nedentil og legen hans mistenker det er herpes 1. Han har ikke fått resultat fra test ennå.
      Jeg var jomfru da jeg møtte ham, men lurer på om jeg kan ha herpes 1 i munnen. Jeg har ikke hatt munnsår da jeg har gitt oralsex, men herpes 1 kan kanskje overføres likevel?
      Er det noen måte å sjekke om jeg har herpes i munnen, selv om jeg ikke har utbrudd? Har hørt noe om at man kan ta blodprøve for å finne ut om man har herpes, det kan de hvertfall i USA, så jeg håper dette er en mulighet i Norge også..

    41. Hei.
      Vi er et kjærestepar som begge har herpes. Er dette riktig?
      Hvis jeg har utbrudd, vil jeg da gjøre at han også får utbrudd? Jeg skjønner jo at det ligger latent og at vi alltid har det, begge to, men at det ikke alltid er i utbrudd.
      Takk for bra blogg og hjelpen dere gir os.. Tydelig mangler folk informasjon fra fastlegen sin.

    42. …: Hei! Hvis du har utbrudd og dere har sex vil du ikke kunne gjøre at han får utbrudd også. Dere er begge smittet, og vil få utbrudd uavhengig av hverandre. Det er vanlig å få utbrudd i forbindelse med litt lavere immunforsvar, for eksempel ved sykdom. Derfor heter herpes forkjølelsessår når man har det på munnen. Det går også an å få utbrudd uten at du er syk. Hilsen E og N.

    43. Sara: Hei! Fint spørsmål. Det stemmer at det finnes blodprøver for å se om man har blitt smittet med herpesvirus, men slike prøver tas bare i spesielle tilfeller. Herpes er ikke farlig, og man tjener ikke noe på å teste folk som ikke har plager. Praksis i Norge er så vidt vi vet kun å ta prøver fra sår. Hvis man tar en blodprøve vil veldig mange få beskjed om at de har herpes, uten at informasjonen kan brukes til noe. Det er mulig at kjæresten din har fått herpes fra deg, det er også mulig at han har fått det fra andre hvis han har hatt sex med andre før han møtte deg. Uansett om du har munnherpes eller ikke, så kan man ikke vite hvor eller når kjæresten din ble smittet. Hilsen E og N

    44. Marius: Hei! Lavt immunforsvar trigger utbrudd. Det kan bety psykiske faktorer (som stress), sykdom (derfor kalles herpes forkjølelsessår) eller andre ting. Kvinner får ofte utbrudd i forbindelse med menstruasjon.

    45. Anonym: Hei, Anonym. Det leie med herpes er at det er utrolig vanskelig å beskytte seg mot. Vi skjønner at dette er vanskelig for deg, men det blir ikke riktig å tenke at du burde vært mer “forsiktig” eller “fornuftig”, hvis du føler på det. Det er mulig å bli smittet av både hsv1 og hsv2. Hvis du fremdeles er plaget med hyppige utbrudd kan du gå til fastlegen og snakke om dette, det finnes prøver man kan ta fra blemmene for å finne ut om du har fått en type til. Det finnes medisinser man kan ta hvis man har mange utbrudd. Lykke til. Hilsen E og N.

    46. Utbrudd kan også trigges av soling og “mekanisk stress”. Intimbarbering og annen hudirritasjon kan nok derfor også trigge utbrudd. Hilsen E og N

    47. Tine: Hei! Soling og solarium kan trigge herpesutbrudd. Vi kan ikke si noe om en så spesifikk mengde soleksponering som du beskriver her. Hilsen E og N.

    48. Linda: Fin kommentar. Det stemmer at det finnes blodprøver, men disse tas kun i spesielle tilfeller. Du har tatt flere negative sårprøver, det var nok derfor vært nødvendig å gjøre en ekstra innsats for å finne ut hva slags sår det var snakk om. Man tester ikke folk flest med blodprøve fordi de fleste ville fått positive svar. Derfor kan man skjelden bruke resultatene til å gi pasienten informasjon. Hilsen E og N

    49. Usikker: Hei, Usikker. Fint spørsmål. Det er vanskelig for oss å si noe om dette, håper du har fått undersøkelse hos fastlegen og at du fikk svar på spørsmålene dine der. Hilsen E og N.

    50. Anonymen: Hei! Munnsår er det samme som herpes i munn. Det er mulig at du har blitt smittet ved oralsex. Det er veldig vanlig å ha herpes. Så mye som 70% av den generelle befolkningen har herpes type 1. Det er ikke nødvendig for kjæresten din å teste seg. Herpes er ikke farlig, og man trenger som regel ingen behandling for herpes type 1. Hilsen E og N.

    51. Marianne: Hei, Marianne. Dette er det verste med herpes. Folk som får det blir usikre på eget sexliv. Det vi ville få frem i artikkelen er at herpes ikke er farlig. Det er ingne krise å bli smittet, og det er utrolig vanskelig å beskytte seg mot, så det er på ingen måte din feil at dette skjedde med deg. Lykke til! Hilsen E og N.

    52. Anne: Hei! herpes er som regel uten symptomer og de fleste har herpes. Faktisk har 70% type 1 og 40% type 2. Han kan ha hatt det lenge uten å vite om det, eller han kan ha fått det av deg. Det kan man faktsik ikke vite. Det er heller ikke så farlig hvor det kommer fra. Det er et ufarlig virus, og det handler mest om flaks og uflaks. Hilsen E og N.

    53. Hei. Jeg har hatt utbrudd av det jeg tror er herpes i flere år. Utbruddene kan beskrives som kraftig kløe på pung og skrukk, væskelatende sår…
      Spørsmålet mitt er egentlig om man kan bli steril?
      Mvh Hammerfest

    54. Hammerfest: Hei Hammerfest, Du kan ikke bli steril av herpes, hvis det er det du har. Men vi vil på det sterkeste anbefale deg å oppsøke lege neste gang du har et utbrudd slik at du kan få det på det rene hva det er snakk om. Da vil du også kunne få hjelp med behandling hvis du er mye plaget. Lykke til! Hilsen E og N

    55. Hei!
      Jeg tørr ikke møte menn eller date fordi jeg ikke orker tanken på å måtte fortelle at jeg har HSV-2! Jeg takler fint å ha det selv. Ubehagelig noen ganger, ja. Men det må bare gå. Men problemet er at jeg er livredd for å påføre noen andre det her. Det er jo klin umulig å vite når man evt er smittsom eller ikke. Og jeg har inntrykk av at det er store individuelle forskjeller mtp hvor hyppige utbrudd man har, hvor mye plaget man blir osv. Jeg unner jo ingen det her! 🙁
      Hva skal jeg gjøre? Hvordan skal jeg fortelle det.? Jeg MÅ jo si at jeg har det før jeg evt ligger med noen. Noe annet ville være dårlig stil.

    56. Hei. Jeg holder på med en gutt, og vi har hatt sex en gang. (etter vi hadde datet i flere måneder). Vi brukte startet uten kondom, men stoppet etter ett minutt grunnet vi ikke hadde kondom. Jeg er livredd for å ha sex fordi jeg
      har herpes, og vil ikke smitte noen. Likevel tørr jeg ikke si at jeg har herpes. Spesielt ikke nå, når det er en ørliten sjanse for at han er smittet. Imorgen er det valentines, og jeg kan ikke ha sex pga. den dumme herpesen. Hva gjør jeg???

    57. Hei og hå! For en blogg, helt topp damer! Flott at noen tar tak i slike kjipe temaer og skriver ærlig om det. Det trengs i dagens samfunn..! Jeg har et spørsmål jeg håper dere kan svare på. Fikk påvist hsv1 i underlivet for snart tre måneder siden. Krysser fingrene for ikke flere utbrudd. Har prøvd å søke etter info om dette, men vanskelig å finne. Siden jeg har “munnsårviruset” nedentil, hvor stor smittefare er det under oralsex for partner? Kan man f.eks ta noen forhåndsredigert her? Klem fra meg, og stå på videre!

    58. Feli: Så utrolig hyggelig, Feli! Takk takk. Får håpe vi kan svare på spørsmålene dine også.

      HSV1 gir sjeldnere utbrudd nedentil ettersom det egentlig trives best rundt munnen. Om du kommer til å få flere utbrudd er umulig å si, men vi kan jo krysse fingrene for at du slipper!

      Når det kommer til smitte er det viktig å huske på at de aller, aller fleste allerede er smittet med viruset når man kommer litt opp i årene (ofte i barnehagen osv), selv om mange aldri har hatt symptomer. Og man kan ikke bli smittet igjen. Med andre ord er det stor sannsynlighet for at partneren din ikke står i fare.

      Men hvis det skulle vise seg at han/hun ikke er smittet tidligere så kan selvfølgelig partneren din bli smittet ved oralsex (og genitalsex). Om han/hun får symptomer er en annen sak. Virusmengden er 100-1000 ganger høyere når du har aktive blemmer, så da smitter man lett. Hvis dere vil være helt sikre bør dere unngå sex i denne perioden. Eller så kan man bruke slikkelapp, som man enten får kjøpt på kondomeriet eller man kan lage selv ved å klippe opp et kondom. Hvor godt dette vil beskytte kommer an på hvordan dere bruker det og hvor blemmene sitter.

      Når det er sagt er ikke herpes verdens undergang. De fleste får lite eller ingen plager. Så fortsett å ha sex med god samvittighet og slutt med google-søking på herpes 🙂 Det står mye tull der ute!

      Hilsen E og N

    59. Anonym: Hei anonym! Først, beklager sent svar. Valentines Day er jo forbi og vi håper du fant en løsning på problemet uten vår hjelp. Det høres ikke ut som om du synes dette med herpes er så greit. Det kan sikkert være lurt å ta en prat med lege eller helsesøster som kan berolige deg litt og gi deg litt mer informasjon.
      Det er mange som deg som er redd for å ha sex fordi de har herpes. Det er fryktelig leit og unødvendig. Det er flott at du tar ansvar for å ikke smitte partneren din med kjønnssykdommer, men når det kommer til herpes er saken litt annerledes. De aller fleste voksne er nemlig smittet med herpes-virus og veldig få har plager. De fleste vet ikke en gang at de er smittet. Det er mye mulig at partneren din allerede er smittet fra før, sånn at du ikke kan smitte ham. Men hvis du skulle komme til å smitte ham kan det godt hende at han ikke får symptomer i det hele tatt eller kanskje bare ett utbrudd.

      Vi skjønner at det er skummelt å fortelle partneren din at du har herpes, men kanskje du kan få ham til å lese blogginnlegget vårt sammen med deg? Det er ingen grunn til at dere ikke skal kunne ha sex. Herpes kan føles som en stor greie, men det er fryktelig vanlig og helt ufarlig. Ikke vær redd! Håper det var til noen hjelp. Hilsen E og N

    60. Hei! Kjæresten min har herpes type 1 på munnen og smittet meg i underlivet for en stund siden. Han har utbrudd nå igjen, men kan vi ha sex når han har utbrudd? Siden jeg allerede har herpes i kroppen min. Kunne vi kysset eller han slikket meg nå uten at jeg skulle fått nytt utbrudd?

    61. Madelen: Hei Madelen, Du har forstått dette! Når man allerede har samme type herpes i kroppen kan man ikke bli smittet igjen. Selv om partner har utbrudd vil ikke dette gi nytt utbrudd hos deg, selv om dere kysser eller du blir slikket. Røff sex kan av og til utløse et utbrudd hos folk som er bærere av viruset, men da er det årsaken og ikke partners munnsår. Hilsen E og N 🙂

    62. Maja: Hei Maja, Det var leit å høre! Det er flott at du tar ansvar for å ikke smitte andre, men at du skal slutte å date eller ha sex er ingen god løsning. Som vi har skrevet tidligere er herpes, både type 1 og 2, utrolig vanlig i befolkningen så det er ikke så lite sannsynlig at de mennene du møter allerede er smittet. Mange har blitt smittet uten at de merker det engang. Som du skriver kan herpes smitte selv når man ikke har utbrudd, men det er så vidt man vet MYE mindre vanlig. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å ha sex med andre utenom utbruddene dine. Om du velger å fortelle det må være opp til deg, men du er ikke alene om du velger å holde det for deg selv. Herpes er ikke en farlig sykdom, slik som en del andre kjønnssykdommer, så det er ikke det samme som å ligge rundt når du vet at du har klamydia. Det er ikke greit. Håper du klarer å finne en løsning du kan leve med! Hilsen E og N 🙂

    63. Jeg fikk påvist herpes for 4år siden, har hatt kun 3 utbrudd, men utrolig kraftige utbrudd. I natt fikk jeg det igjen, og det var så ubehagelig at jeg ikke fikk sove. Jeg sto opp å prøvde å finne en løsning på ubehaget. Jeg har lært mye om eteriske oljer da jeg jobbet med dette, så jeg hadde en flaske med weleda relaxing body Oil. Jeg tok noen dråper av dette å smurte på området nedentil som er utsatt. Etter ca 10 minutter sluttet det å stikke/klø. Så jeg sov godt uten noe ubehag. Gjorde det samme da jeg våknet. Dette har fungert kjempebra for meg, samt helt ufarlig,da jeg ikke er fan av medisiner 🙂

    64. Hei :-/
      Jeg tror jeg har kjønnsherpes, men jeg har ikke hatt noen form for sex. Er dette uvanlig og burde jeg snakke med helsesøster? Jeg er 15 år.

    65. Jonas: Hei, Jonas. Herpes er en sykdom som kan smitte gjennom all form for hud og slimhinnekontakt. Også indirekte. Det betyr at du i teorien kan smitte penis hvis du får herpesvirus på fingrene. Det er uvanlig å bli smittet i underlivet uten noen form for seksuell kontakt, men vi kan ikke si at det er umulig. Vi anbefaler at du får en undersøkelse mens du har symptomer. Oppsøk en lege. Har du kanskje tilgang til helsestasjon for ungdom eller har du en fastlege du kan gå til? Det kan også være noe helt annet, fint å få det undersøkt så får du svar. Hilsen Underlivet.

    66. Hei. Jeg ble smittet hos sin partner 2 år siden etter 5 måneder av livet sammen. Jeg har aldri hatt typiske herpes symptomer (kanskje inne, men viste ikke om det, bare smerter). Jeg har altid bare utypiske symptomer. Siste flere måneder absolutt hver kontakt med partnerens hud på et spesiellt sted, som ikke dekket med kondom, og med hans slimhinner i munnen gir repetisjon og økning av slike symptomer som klø, brenning og smerter i tarm, feber, klø og smerter i øyne og mange andre komplikasjoner. Jeg ble trøtt å forklare til fastlege om disse symptomene i løpet av 2 år, som stopper straks at jeg stopper kontakt med partneren min. Min partner har ikke heller typiske symptomer av herpes nå, bare betennelse på hud, langvarig ikke behandlet og kan ikke finne en lege, som kan hjelpe med riktig prøve og behandling. Siste 2 månder bruker vi med god resultat Zoverax 800 nesten hver dag, som vi kan kjøpe ganske fri, men kan ikke gjøre det hele tida i framtid, men mest mulig trenger lengre. Kan du anbefalle en lege, flere leger eller legekontor i Norge (Akershus), som er faglige og kjente om siste undersøkelser å forstår og diagnostisere denne sykdom? Takk for hjelp til desperate.

    67. Jeg har vært gift i 16 år. For 2 uker siden fikk kona sår og blemmer i underlivet. Legen konstaterte herpes. Jeg har hatt 2 seksualpartnere i mitt liv og ble plutselig usikker om hun har vært utro. I de 16 år vi har vært sammen har hun aldri hatt slike sår i underlivet. Jeg har aldri hatt sånne ting heller.
      Hvordan kan hun ha fått dette hvis hun ikke har vært utro?

    68. EnMann: Hei EnMann, Dette er en veldig vanlig og ubehagelig problemstilling når det gjelder herpes. Mistro og herpes-oppbluss går hånd i hånd. Det er fullt mulig å være smittet med herpes tidligere i livet uten å vite det, for så å få et oppbluss lang tid etterpå på grunn av en midlertidig svekkelse av immunforsvaret. Dette er fordi noen ikke får et klassisk primærutbrudd når de smittes (og vet derfor ikke at de er smittet). Herpes-viruset legger seg bare i dvale oppe i nervecellene i underlivet uten å lage noe bråk. Å få herpes i et langvarig forhold betyr altså på ingen måte at man trenger å ha vært utro. Men selvfølgelig, det er også mulig at det er årsaken. Her er det nok lurt å ta en god, rolig prat med partneren din. Kanskje sitter hun og lurer på akkurat det samme – om du har vært utro. Lykke til! Hilsen E og N

    69. Nora: Hei Nora, Dette høres ubehagelig ut! Som du selv sier høres ikke dette ut som noe klassisk herpes-utbrudd så vi vil anbefale deg å ta kontakt med lege neste gang du har symptomene dine, slik at de kan undersøke deg ordentlig. De fremste ekspertene på kjønnsykdommer i Oslo-området er Olafia-klinikken i Oslo. De har drop-in timer, men du kan også bestille time dersom du får henvisning fra fastlegen din. Du kan lese mer her: http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss_/avdelinger_/olafiaklinikken_/Sider/rutiner-ved-besok.aspx
      Lykke til! Hilsen E og N

    70. Heia. Har fått påvist herpes. Både jeg og min partner har det nedentil. Men kan man ha oralsex uten at man får herpes i ansiktet? Han har aldri hatt utbrudd som han vet og jeg fikk sikkerlig utbrudd. Lurer på om vi kan få dette i ansiktet…

    71. Jente: Hei, Første gang man har utbrudd kan man spre herpes utover kroppen og det er derfor viktig å være nøye med hygienen hvis man har tatt på blemmene osv. Oralsex i denne perioden vil kunne smitte oppover. Ved senere utbrudd er dette ikke tilfellet og man kan, gitt at begge har herpes fra før, ikke overføre det ved oralsex. Når det er sagt, er herpes rundt munnen veldig vanlig og de fleste opplever det ikke som spesielt plagsomt med slike “forkjølelsessår”. Lykke til! Hilsen E og N

    72. Hei, “Det er ikke sånn at alle som har herpes får blemmer.” Kan noen anbefalle hvor i Norge man kan finne privat tilgengelig for folk lege som vet godt at herpes simplex ikke altid betyr blemmer uansett man har positive IgM og PCR prøve og lege, som kjenner godt hvordan det smitter gjennom slimhinnen? Ikke anbefal Olafiaklinikken. De har ikke peiling på utvikling av herpes simplex uten blemmer på slimhinnen av indre organen. Takk for hjelpen.

    73. Hjelp!
      Jeg har fått herpes men ikke fått svar om det er 1 eller 2. Kjæresten min hadde sår på munnen og ga meg oralsex som smittet meg. Jeg var på legevakten(da det først ble ille på fredag) jeg fikk resept på valtrex. Jeg bruker xylocain som jeg smører på av og til og solhatt. Jeg tar og Paracet og Ibux når det gjør kjempevondt. Jeg har hatt vondt i 5 dager og fikk ikke sove første natt såvidt. Jeg har verdens beste kjæreste som har hjulpet meg med alt og passet på meg. Men jeg klarer ikke å sitte nesten, gå ordentlig/langt og klarer ikke å ligge behagelig så jeg får sove. Og når jeg nå bruker xylocain kremmer lindrer den ikke så mye som den gjorde først. Jeg har vært forsiktig og ikke brukt mer enn anvist. Jeg har måttet sykemelde meg fra jobb som er veldig kjedelig. Jeg har så store smerter at jeg blir helt gal. Jeg får såvidt gått på do for å bæsje. Hva annet kan jeg gjøre de neste 2 dagene til jeg har time hos legen? Jeg er i tillegg veldig svimmel og får av og til febertrndenser og sykdomsfølelse.
      Mvh
      Anonym

    74. Hei!
      Jeg har lest typ alt som står her inne, og funnet mye nyttig informasjon, samtidig som det er forvirrende da jeg har Googlet veldig mye, også fram til denne bloggen. Om jeg forstår det riktig er det veldig liten sjanse for å smitte noen ved sex når man ikke har utbrudd, og man kan ikke vite om partneren selv har det uten å ta en blodprøve som er vanskelig få til i Norge? Og at de kan bli smittet men aldri få symptomer. Det finnes jo flere kjønnssykdomer man kan få, men om den du har sex med har testet seg og er sikker på at de ikke har noen andre kjønnssykdomer, og man selv ikke har utbrudd, er det da nødvendig ha den kleine “btw, jeg har herpes, keen på den risken eller?” samtalen?
      Jeg er i grunn bare veldig forvirret og redd. Den største frykten min er å bli avvist pga herpes 2. I underlivet, og at det kan gjøre dating livet veldig vanskelig. Er så usikker på når man skal si det, hvordan man skal gå frem, føler man burde ha visse fakta og en del kunnskap om det om personen skulle ha spørsmål, sånn at du kan roe dem ned og si at det ikke er så unormalt eller farlig, og hvorfor?

      1. Dette lurer jeg også veldig på. Selv om det er en gammel kommentar håper jeg at dere kan svare. Jeg er i samme situasjon og er veldig, veldig langt nede.

    75. Hei, jeg har hatt munnsår herpes for 3 måneder siden. Nå har kjæresten munnsår herpes utbrudd.
      Vi hadde samleie i går, uten oralsex eller kyssing, men fikk litt spytt nedentil likavel, og han rørte meg med fingrene.
      Kan jeg få herpes munnsår i underlivet når jeg har hatt det på leppene før???
      Kan herpes munnsår smitte ved spytt som havner på penis og så kommer inn i vagina?
      Kan herpes munnsår viruset (hvis det er type 1 da) smitte ved samleie, altså fra penis til kvinnens underliv kun ved rent samleie ??

    76. Hej alla, jag vill bara ge detta stora vittnesbörd för hela allmänheten om en stor man som hjälper mig i en allvarlig sjukdom. Jag har HSV-1 OCH HSV-2 sjukdom i bra 2 år nu och jag skulle nästan till slutet av mitt liv på grund av sjukdomen. Allt jag har i mitt sinne är att låta mig bara ge upp eftersom livet inte är intressant för mig längre och jag ber också att Gud ska acceptera min själ när jag någonsin är borta lyckligt för mig, min lillasyster springer till mig att hon hittade en läkare på INTERNET som kan bota HSV-1 OCH HSV-2 sjukdom. Hon hjälpte mig med allt, mannen bad om mina detaljer så att han kan förbereda en örtmedicin för mig. Efter att han hade gjort samråd med mina detaljer berättade han för mig hur min medicin kommer att beredas, efter att han var klar med att förbereda min medicin skickade han min medicin och efter att ha använt den i sju dagar började jag senare märka något annat i mitt blod så jag gick för mitt HSV-1 OCH HSV-2 sjukdomstest och jag testades Negativt, jag är så glad att jag kan säga att jag inte är tålmodig mot HSV-1 OCH HSV-2 längre. Om du har HSV-1 OCH HSV-2 eller någon sjukdom, HIV / AID, HPV, Cancer, HEPATITS B DIABETITS ALS, PENIS ENLARGEMNT vänligen för din säkerhet, kontakta DR.HAZIM VIA e-postadress ([email protected]) eller vad som helst APP-nummer + 2349058026857

    77. Hej alla, jag vill bara ge detta stora vittnesbörd för hela allmänheten om en fantastisk man som hjälpte mig ur en allvarlig sjukdom. Jag har haft HSV-1 OCH HSV-2 VIRUS i bra 2 år nu och jag skulle nästan till slutet av mitt liv på grund av sjukdomen. Allt jag tänker på är, låt mig bara ge upp eftersom livet inte är intressant för mig längre och jag ber också att Gud ska acceptera min själ när jag är lyckligtvis för mig, min lillasyster springer till mig att hon hittade en läkare på Internet som kan bota HSV-1 OCH HSV-2 VIRUS. Hon hjälpte mig med allt, mannen frågade efter mina uppgifter så att han kan förbereda örtmedicin åt mig. Efter att han hade rådfrågat om mina uppgifter berättade han för mig hur min medicin kommer att förberedas, efter att han hade förberett min medicin skickade han mig min medicin och efter att ha använt den i 7 dagar började jag märka något annat i mitt blod så jag gick mitt HSV-1- och HSV-2-VIRUS-test och jag testades Negativt, jag är så glad att jag kan säga att jag inte längre tålmodig med HSV-1 OCH HSV-2. Om du har HSV-1 OCH HSV-2 eller någon sjukdom, HIV / AID, HPV, CANCER, HEPATITS B DIABETITS ALS, PENIS ENLARGEMNT vänligen för din säkerhet, kontakta DR.HAZIM VIA e-postadress ([email protected]) eller vad APP-nummer +2349058026857

    78. Hvordan jeg blev helbredt af en urtelæge fra min herpes. Jeg fik mit første udbrud af kønsherpes for næsten 2 år siden. Af al frygtelighed var smerte og kløe uudholdelig. Jeg flippede bogstaveligt talt, da min læge sagde, at den ikke havde nogen kur. Udbruddene var oprindeligt ikke så hyppige, men hver gang jeg blev syg, ville den dukke op igen. Jeg havde så mange sår i år, at jeg var desperat efter at prøve noget for at slippe af med dem. For fire måneder siden foreslog en ven, at jeg prøvede urtemedicin fra en meget stærk urtelæge ved navn Dr Sani. Jeg kiggede op på hans blog på webstedet, og han har faktisk haft enorm succes med sit produkt. Der var mange mennesker, der sendte deres vidnesbyrd om, hvordan han helbredte dem. Jeg kontaktede ham hurtigt via WhatsApp på: (+2348118184266), og jeg begyndte at bruge hans retsmidler. Jeg er så lettet over at sige, at jeg er blevet helbredt fra HSV1 & 2, og at mit hospitalresultat blev negativt, og jeg er gået til 4 forskellige hospitaler i forskellige byer, og alle resultater blev negative for HSV1 & 2, og jeg har ikke engang haft et udbrud i hele 4 måneder nu. Desuden har jeg det godt indefra igen, og min depression er forsvundet. Jeg støtter virkelig Dr. Sani Herbal Home, det virkede virkelig for mig og min ven. Så hvis du også er knust i hjertet og også har brug for hans hjælp, kan du også sende ham en e-mail på; ([email protected]) eller
      WhatsApp: +2348118184266

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg