Sykdommen fastlegen ofte glemmer

Kjønnssykdommen mykoplasma har fått økende oppmerksomhet i det siste. Du har kanskje stusset over at du aldri har hørt om den før? Da er du ikke alene. Fastlegen din kan være i samme båt.

 Av Nina D. Brochmann 

Det er ikke så lett dette med kjønnssykdommer. Ikke bare har de avanserte navn og kan gi snikende symptomer, men noen ganger er til og med legene usikre på hvordan man skal forholde seg til dem. Da blir det vanskelig å være pasient.


Mykoplasmainfeksjon i urinrøret. Foto: Harald Moi

Mycoplasma genitalium er en forholdsvis ny og ukjent bakterie. Den minner om klamydia-bakterien, men vises ikke på vanlige prøver og trenger en annen behandling. Mange unge kan være smittet uten at det oppdages.

“Mange unge kan være smittet

uten at det oppdages.”

Erland Storbæk er medisinstudent på fjerde året og arbeider sammen med Hilde Ørbø på et forskningsprosjekt om nettopp denne mystiske kjønnssykdommen.  I tre måneder høsten 2014 har de testet alle pasienter på Sex og Samfunn, en gratisklinikk for unge under 25 år, for mykoplasma i tillegg til den vanlige klamydia-prøven. De ønsket å se hvor mange som egentlig har sykdommen og hvordan behandlingen de får fungerer.

Vi har tatt en prat med Erland Storbæk for at han skal forklare oss litt mer om mykoplasma.


Erland Storbæk forsker på kjønnssykdommen mykoplasma ved siden av legestudiene

 

Hva er mykoplasma?

Mykoplasma er navnet på infeksjoner forårsaket av bakterien Mycoplasma genitalium. Det er en bakterie som ble oppdaget for første gang i 1981; faktisk er det den minste frittlevende bakterien vi kjenner til. Bakterien gir infeksjon i urinrøret og, mest sannsynlig, livmorhalsen. I tillegg – og det er det som er farlig – kan mykoplasma gi bekkeninfeksjon.

Smitter det?

Ja, det smitter ved samleie mellom en frisk og en smittet person. Eneste måten å beskytte seg er ved å bruke kondom. 

Hvordan merker du at du har mykoplasma?

Symptomer kan være svie og ubehag når du tisser og har sex, utflod fra urinrøret hos gutter, endret utflod hos jenter eller småblødninger utenom menstruasjon. Hvis du får bekkeninfeksjon kan du få smerter i nedre del av magen og feber.

Flere får symptomer ved mykoplasma enn ved klamydia, men det er fortsatt mange som ikke vil merke noen ting. Du merker uansett ikke noe før det har gått 1-2 uker fra du hadde ubeskyttet sex.

Er mykoplasma vanlig?

Ja, det kan se ut som mykoplasma er nesten like vanlig som klamydia, men foreløpig har vi ikke gode tall på hvor mange som har mykoplasma i Norge. En større studie i Danmark har vist ca. 5 %. Våre tall ser ut til å ligge noe høyere, kan jeg røpe. 

“Mykoplasma er nesten

like vanlig som klamydia”

 

Når skal man teste seg for mykoplasma?

For øyeblikket er rådet fra Folkehelseinstituttet at man kun skal testes ved symptomer. Det er særlig viktig å teste seg hvis du har symptomer og en negativ klamydiatest, eventuelt hvis du har fått behandling for klamydia uten at symptomene har gått bort.  

Vet vanlige fastleger om dette?

Både og. Jeg tror at mange fastleger har hørt om mykoplasma, men at få tester for det, selv når de egentlig skal.

“Mye tyder på at mykoplasma

kan føre til infertilitet”

Betyr det at jeg bør spørre legen om en mykoplasma-test? Og burde jeg teste meg hvis jeg ikke har symptomer, på lik linje med klamydia?

Det er uenighet i fagmiljøet om dette. Mye tyder på at mykoplasma kan føre til infertilitet, altså at man kan få problemer med å få barn senere. Men dette er ikke bevist ennå i vitenskapelige studier. Mitt spørsmål blir da: Tar man sjansen på å ikke teste? Personlig ville jeg spurt om å få en mykoplasma-test hvis du er i risiko-sonen, selv om du ikke har symptomer. 

“Tar man sjansen

på å ikke teste?”

Hvordan er testen?

Den er akkurat som ved klamydia. Enten tisser du på et glass eller, hvis du er jente, kan du også bruke en liten pensel i skjeden. Problemet i dag er at få laboratorier tilbyr en mykoplasmaanalyse, så legen må sende prøven til et par spesialiserte laboratorier. I tillegg er ikke testen gratis som ved andre kjønnssykdommer. 

Hva er behandlingen?

Det er et antibiotikum (kalt Azitromycin) som du skal bruke i 5 dager. Kuren koster 80 kroner. Det er veldig viktig at legen ikke gir deg en én-dagskur, som ved klamydia.  Også må du huske at sexpartneren din kanskje trenger behandling sånn at man ikke smitter hverandre frem og tilbake, det vi kaller ping-pong smitte. 

 

Mange snakker om antibiotika-resistens hos mykoplasma-bakterien? Funker egentlig behandlingen?

Internasjonalt har man funnet mye resistens mot Azitromycin, i en studie opp mot 40 %. Folk er da fortsatt syke etter at de er ferdige med antibiotika-kuren. Da må man over på kraftige og dyre former for antibiotika for å bli kvitt bakterien. 

“Det er kjempeviktig å ta 

en kontrolltest 5 uker etterpå”

Det høres ekkelt ut. Hvordan skal man stole på at man er kvitt sykdommen?

Siden det er så mye resistens og ping-pong smitte vil det være mange som er positive selv etter behandling. Derfor er det kjempeviktig å ta en kontrolltest 5 uker etter behandling! Om du er av de heldige som ikke har symptomer, så ikke tro at du er kvitt det selv om du har fått behandling. Sjekk.

Er det farlig? Kan jeg bli steril?

Det vet man ikke ennå, men vi vet at det kan gi bekkeninfeksjon. Det er bekkeninfeksjonen som kan gi sterilitet ved klamydia. Så, det ville ikke vært overraskende om det samme gjelder mykoplasma, selv om ingen studier viser det ennå. Det er ingen grunn til å ta sjanser. I tillegg øker mykoplasma sannsynligheten for å bli smittet med andre kjønnssykdommer. 

 

Har du hatt sex uten kondom med en ny partner bør du alltid teste deg for kjønnssykdommer. Har du plager fra underlivet er dette særlig viktig. Snakk med legen din om mykoplasma hvis du tror du kan være smittet!

 

Tidligere har vi skrevet om Herpes, Klamydia-testing og hvordan man beskytter seg mot kjønnssykdommer

 

20 kommentarer
    1. Hvorfor finnes det ikke spesielle klinikker for veneriske sykdommer dit man kan uten å behöve involvere fastlege? Dette er vanlig I Sverige, I Goteborg kan man gå på drop-in mandag-onsdag og fredag, timebestilling andre dager og helt gratis!!

    2. svensson: Hei, Det finnes spesielle mottak i Norge også, men først og fremst i de store byene. I Oslo kan du gå på Olafiaklinikken ved Oslo Universitetssykehus på drop-in. De holder til ved Schous Plass på Grunerløkka. http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss_/avdelinger_/olafiaklinikken_
      Bergen: Haukeland Universitetssykehus, poliklinikk med drop-in, tlf. 55973960.
      Tromsø: Sosialmedisinsk senter, timebestilling tlf. 777 90 400
      Trondheim: St.Olavs hospital, poliklinikk, timebestilling tlf. 971 53 462
      Stavanger: Stavanger Sykehus, poliklinikk, timebestilling tlf. 51 51 94 27

    3. Tsr: Vi tror ikke legene vil nekte og si at det er tull og tøys, men det er ikke vanlig å rutineteste for mycoplasma enda, så det er mange som rett og slett ikke gjør det. Hva med å printe ut artikkelen vår og ta med til legen? Det er også mulig å oppsøke spesialklinikkene nevnt i kommentaren over. Hilsen Ellen og Nina

    4. Har prøvd å bytte fastlege i over et halvt år, men får bare beskjed om at ingen er ledige.. Så det er bare å vente.

    5. Anonym: Hei, Når det kommer til seksuelt overførbare infeksjoner har man ofte svake symptomer eller ingen symptomer i det hele tatt. Den eneste måten å vite sikkert om man har en seksuelt overførbar sykdom eller ikke er å ta en test. Hilsen E og N.

    6. Hei. Jeg fikk påvist mykoplasma etter 3 år inn og ut hos leger og gynekologer. INGEN nevnte det til meg som ett alternativ engang..
      For 3 år siden fikk jeg ny kjæreste, har kun vært med han siden. I starten trodde jeg det var ph verdien, sæden hans som ikke var god med meg. Jeg har gått på uttallige antibiotikakurer for Bakteriell Vaginose, smerter i mage og eggstokker, luktende utflod og rar utflod…Sexlivet mitt er blitt totalt ødelagt, og forholdet vårt er gått i stykker fordi jeg har mistet lysten til å ha sex… Her for 2 mnd siden dukket det en sak opp i feeden min på facebook om Mykoplasma, og da skjønte jeg det…Jeg gikk til legen å snakket om symtompene mine igjen for å se om de kunne gi meg noe svar, det endte med at jeg selv ba om å bli testet for mykoplasma fordi JEG ville det ikke fordi de trodde det var mykoplasma, og det viste seg at jeg hadde rett, både jeg og min partner har hatt det siden vi ble sammen, han har hatt det lenger, og ingen av oss hadde hørt om det før..
      Jeg fikk azitromax kuren, den funket ikke…nå er bruker jeg Avelox, og håper den funker…kostet meg 921 kr…
      men det jeg bekymrer meg mest over er om jeg blir å få problemer med å få barn, pågrunn av inkompatible leger og gynekologer som aldri har nevnt dette til meg før… Jeg er sint, og håper det blir mer opplyst rundt mykoplasma i framtiden.
      Så råd til alle der ute, test dere uansett om legen tror det er det eller ikke…

    7. Anonym: Hei, Du tar opp en viktig problemstilling – mykoplasme blir ofte oversett. Foreløpig er det ikke klare retningslinjer for når man skal teste. Det er fortsatt uenighet i fagmiljøet om hvorvidt mykoplasma er “farlig” på lik linje med klamydia, altså om det kan gi bekkeninfeksjon og dermed potensielle infertilitetsproblemer.
      Vi håper du endelig får bukt med problemene dine! Hilsen E og N

    8. Hei igjen dere! Avelox kur er fullført, men ingen symptomer er borte og alt er som før jeg begynte kuren, men må vente enda 2-3 uker før jeg kan ta en ny test. Kan jeg spørre dere om hva dere tror neste steg blir om ikke Avelox kuren fungerer? Har dere vært borti det?

    9. Anonym: Hei, spørsmål om behandling må du ta med legen som behandler deg. Vi kan bare svare på generelle spørsmål, ikke på spørsmål som gjelder akkurat deg og din helse. Håper du får svaret du trenger fra behandleren din. Hilsen E og N.

    10. Jeg spurte om å bli testet for mycoplastma, men ble testet for clamydia. Og fikk en antibiotika kur for grunn av bakterie nivå, jeg måtte inn å mase på de tre ganger eller 3 oppmøter, før jeg fikk teste meg mot mycoplastma,gangen etter antibiotika behandlingen sa jeg at dette ikke stemner og at jeg krever en sjekk mot mycoplastma siden det var utflod å klødde som fan fortsatt, da sa de at det sikkert var sopp i fra antibiotikaen å at det ville gå over. Så går jeg med kløe i 14 dager til å så fikk jeg teste meg å jeg testet positivt. Jeg måtte igjennom 2 antibiotika kurer til før det forsvant, altså totalt tålte denne smitten 3 kurer før det forsvant. Virker som at denne sykdommen er ganske ressistent å fast sittende. Før kunne man bare ta 2 tabbeletter når det begynte å klø, nå er man jo nesten ikke sikker på om man får det vekk å det blir vanskeligere å bli kvitt det for hvær gang. Har fått det to ganger nå, sist måtte jeg igjennom 4 kurer, den siste kuren måtte spesial bestilles i fra Canada og var på en måte det siste som var igjen i verktøs kassen når alt annet er oppbrukt. Men hva er det som gjør at man blir lettere smittet for hver gang man har hatt det ? Takk for svar 🙂

    11. Hei, hva med mycoplasma under graviditet? Har fått påvist dette, og er nå over 25 uker på vei. Legen min ønsket ikke behandle dette før sommeren, men jeg leser at det kan utgjøre en potensiell risiko for tidlig fødsel. Vet dere noe om dette?

    12. Cecilie: Hei, Cecilie. Behandlingsvurderinger må du ta med legen din. Vi beklager at vi ikke kan hjelpe deg med dette. Har du spurt han eller henne om dette? Lykke til, hilsen Underlivet.

    13. Hei. jeg har fått påvist Mycoplasma idag, aldri hørt om det så kom som ett sjokk. Men pga av Covid-19 tider så ble det bare en rask samtale med legen over tlf for å få resept.
      Men noe som jeg kom til å tenke over etter jeg la på, er at jeg har vært slapp og har hatt sykdomsfølelse i kroppen min den siste 1,5 mnd. Og jeg har regnet ut at jeg må ha blitt smittet for ca 2 mnd siden.

      Det jeg er bekymret over er om det viser seg at jeg fått betennelse i livmoren eller bekkenet, vil dette gå over av seg selv nå som jeg har begynt med behandling for Mycoplasmaen, eller bør jeg kontakte legen før kuren min er over for å få dette sjekket? Jeg har den behandlingen som koster en del, da de så på labiratoret at bakterien min var resistent.

      1. Kan ikke svare deg på spørsmålet ditt. Men har også fått påvist Mycoplasma i disse covid-19 tider. Jeg har også hatt store smerter, blødninger osv.. til tross for at jeg går på minipiller og aldri har mensen. Fikk da antibiotikaen moxifloxacin (?) på 7 dager. Har fullført kuren nå men har fortsatt smerter i underlivet, men ikke blødninger heldigvis.. frykter at jeg fortsatt har dette..
        Hvordan gikk det med deg? Fungerte behandlingen?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg