Har jeg fått livmorhalskreft?

Normal.dotm
0
0
1
820
4675
Columbia University
38
9
5741
12.0

0
false

18 pt
18 pt
0
0

false
false
false

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Times New Roman”;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-hansi-font-family:Cambria;}

“Det er funnet alvorlige celleforandringer i livmorhalsen,” står det i brevet fra legen. Men hva betyr det? Og hva er veien videre?

Av Nina D. Brochmann

Foto: Colorbox

En gjenganger blant kvinner vi møter er at de føler frustrasjon og engstelse over manglende informasjon fra legen i prosessen rundt celleforandringer i livmorhalsen. De fleste unge kvinner som får påvist celleforandringer føler seg helt friske og har aldri tenkt tanken om at de kan få kreft. Derfor kan brevet oppleves som et langt større sjokk en det helsepersonell forstår. 

Forhåpentligvis vil mye av usikkerheten og frykten roe seg når du har lest denne artikkelen.

Tidligere i tema-uken skrev vi om den lange ferden fra sex til kreft: Om hvordan en HPV-infeksjon i underlivet kan føre til celleforandringer og til slutt kreft i livmorhalsen.  Vi fortalte også om hvordan du kan forhindre livmorhalskreft ved å ta celleprøver fra underlivet hvert tredje år fra du er 25 år

 

I dag skal vi gå litt nærmere inn på stadiene i celleforandringer og hvordan du skal forholde deg til det ekle brevet fra legen.

 

Celleforandringer betyr ikke at du har kreft

Mange blir redde for at de har kreft og skal dø hvis de får beskjed om at det er oppdaget celleforandringer. Til dere vil vi understreke at det er veldig vanlig blant unge, seksuelt aktive kvinner å ha lette celleforandringer i livmorhalsen. Dette er grunnen til at man ikke sjekker kvinner under 25 år i Norge ? utrolig mange ville blitt unødvendig bekymret og kanskje overbehandlet, uten at vi hadde blitt noe flinkere til å fange opp nye krefttilfeller. 

For de aller, aller fleste vil celleforandringer i livmorhalsen forsvinne helt av seg selv, uten noen form for behandling. Celleforandringene er ofte forårsaket av et virus kalt HPV, og i likhet med forkjølelser pleier det å gå over. Kroppens eget immunforsvar er nemlig fantastisk til å rydde opp på egenhånd! Dette vet legen din og det forklarer hvorfor legen din kanskje ikke virker særlig bekymret, mens alt du klarer å tenke på er KREFT.

For å berolige ytterligere: 25 000 norske kvinner får påvist unormale celler ved celleprøve hvert eneste år og av disse er det kun 3000 som ender opp med å trenge behandling for alvorlige forstadier til kreft. Enda færre, omtrent 300, utvikler kreft.

 

Men over til brevet fra legen din. 

 

Grader av celleforandring

Hva har skjedd siden du tok celleprøven? Cellene som ble børstet av fra livmorhalsen din er sendt til et laboratorium. Der har en lege farget og sett på cellene under et mikroskop. Legen leter etter celler som ser unormale ut. Avhengig av hvor rare cellene ser ut og hvor mange det er av dem, graderer man forandringene fra lette/milde/lavgradige til moderate til alvorlige/høygradige celleforandringer.  Selv alvorlige celleforandringer kan forsvinne av seg selv, men det er allikevel viktig å kontrollere dem. I tillegg til å titte på cellene, har laboratoriet tatt en HPV-test. Hvor på skalaen man ligger, i kombinasjon med smitte-status for HPV, bestemmer hva som skjer videre:

Celleprøven viser lavgradige eller lette celleforandringer: Det holder å komme til en kontrollprøve et halvt til ett år senere hos fastlegen. Da har som oftest de unormale cellene reparert seg selv etter virusangrepet eller blitt drept av immunforsvaret ditt. Hvis celleforandringene har gått tilbake, er du akkurat like frisk som du var før og det er 3 år til neste gang du trenger å ta en celleprøve. Hvis du fortsatt har celleforandringer ved kontrollprøven vil du sendes til gynekolog for nærmere undersøkelser, slik som beskrevet nedenfor.   

foto: Creative Commons

Celleprøven viser høygradige eller alvorlige celleforandringer: Fastlegen vil henvise deg til en gynekolog som vil gjøre to ting. Først vil hun, mens du ligger i gynekologstolen, titte på livmorhalsen med en spesialkikkert. Denne undersøkelsen kalles kolposkopi og gjøres for å se etter synlige endringer i slimhinnen. Deretter vil gynekologen ta en vevsprøve (biopsi) fra livmorhalsen, som så skal undersøkes under mikroskop. Ved celleprøven kostet man bare av noen celler, men ved biopsi fjerner man en liten hudbit for å undersøke hvor langt ned i slimhinnen de unormale cellene vokser.

TIPS! Du får lokalbedøvelse av livmorhalsen, men det vil gjøre vondt etter biopsien. Det kan derfor være greit å ta en Ibux i forkant av undersøkelsen. I tillegg er det vanlig å blø litt etter undersøkelsen, så de fleste må bruke bind (ikke tampong!) resten av dagen.

Igjen deler man i stadier av forandringer, fra lette (CIN 1) til alvorlige (CIN 3). Ingen av dem er kreft – det er først når de syke cellene har kommet seg helt gjennom slimhinnen at det er snakk om livmorhalskreft.

 

  • Hvis kolposkopien og biopsien er helt normale eller kun viser lette forandringer (CIN 1), skal du slappe av. Du vil måtte ta en ny celleprøve og HPV-test hos fastlegen innen et halvt år for å kontrollere at det står bra til. 
  • Hvis noen av undersøkelsene bekrefter at det er snakk om moderate til alvorlige forstadier til kreft (CIN 2-3), blir man innkalt til sykehuset for en liten operasjon. Dette inngrepet kalles konisering. Ytre del av livmorhalsen fjernes, ofte med laser. De aller fleste vil da være helt kurert. For å være helt sikker kontrollerer man at alt er fint med en ny celleprøve og HPV-test hos fastlegen 6 måneder etter operasjonen.

 

Når celleforandringer har blitt borte av seg selv eller fjernet med konisering skal man ikke bekymre seg noe videre for livmorhalskreft. Akkurat som i stigespillet har du rykket tilbake til start!

Allikevel er det viktig å huske at du kan bli smittet på nytt med HPV, så det kan være lurt å ta HPV-vaksinen. Du bør også fortsette å gå til screening med celleprøve hvert tredje år. Men alt i alt skal du fokusere på å senke skuldrene! 


Neste innlegg i tema-uka om livmorhalskreft handler om HPV-vaksinen – den er ikke bare nyttig for 12-åringer! 

 

28 kommentarer
    1. Hei! Jeg har nylig fått påvist høygradige celleforandringer og står på venteliste for konisering. 2-3 måneder fikk jeg beskjed om, noe jeg synes er lenge å vente. Hadde planer om å prøve og bli gravid igjen, men går ut i fra at det ikke er helt ideelt tidspunkt for det nå før operasjonen? Begynner å bli litt “oppi åra” (passert 30 år og litt til) så føler egentlig ikke for å vente noe særlig lenger. Plutselig kan det være for sent.

    2. Heidi: Hei Heidi,
      Som du selv skriver, det er ikke lurt å forsøke å bli gravid før operasjonen. Hvis du blir gravid vil de ikke kunne gjennomføre koniseringen og celleforandringene dine vil i så fall måtte vente til etter fødselen. Det er en grunn til at man koniserer ved høygradige celleforandringer og det er fordi man er redd det skal utvikle seg til kreft. Du burde ikke utsette en konisering uten å ta en grundig prat med gynekologen din eller sykehuset der du er henvist om alvorligheten av dine celleforandringer, hastegrad og risiko etc. Dette er ikke noe du burde avgjøre på egenhånd.

      Vi skjønner at 2-3 måneder kan oppleves som lenge å vente, særlig når du ønsker å forsøke å bli gravid. Men samtidig er det svært lite sannsynlig at disse månedene vil spille noen rolle for sjansene dine for å kunne bli gravid – det er heldigvis ikke sånn at man plutselig blir infertil over natta.

      Ta kontakt med fastlegen, gynekologen eller sykehuset som følger deg opp raskest mulig slik at du kan diskutere graviditetsønsket ditt og koniseringen grundigere. Lykke til!

      Hilsen E og N

    3. Hei. Takk for en informativ side.. Jeg har en skikkelig krise i livet mitt i disse dager. Er gravid i i 12.uke.for et par uker siden fikk påvist grov dysplasi. Fikk bare beskjed om at det ikke er kreft, og skal ta ny celleprøve om 3 mnd. Problemet for meg er: Bør jeg ta abort? Dette er et utrolig vanskelig spm for meg å ta stilling til, og jeg føler at jeg ikke får noe klart svar av hverken lege eller gynekolog. Jeg trenger litt avklaring på hvor raskt grov dysplasi eller cin 3 evt kan utvikle seg til kreft. Setter veldig pris på et svar fra dere, da jeg må ta et valg iløpet av noen få dager 🙁 Håper i det lengste at det ikke er nødvendig og at min frykt er noe overdrevet pga en skrekkhistorie jeg fikk høre om ei som var i samme situasjon som meg for noen år siden,og tragisk nok døde fordi behandling kom igang for sent.

    4. Jo: Hei Jo, Det høres tøft ut! Dessverre er ikke dette noe vi kan hjelpe deg med, men noe du må ta med gynekologen din. Dette er vanskelige avveininger som krever at man kjenner din spesifikke situasjon. Håper du fant en god løsning for deg, selv om det må ha vært vanskelig! Hilsen E og N

    5. Hei! Utrolig bra innlegg! Fikk telefon fra gynekologen min idag om at jeg må ta laseroperasjon og var veldig usikker på masse om livmorhalskreft, men dette fikk meg til å senke skuldrene! 🙂

    6. Hei hei
      Jeg har akkurat fått beskjed om at jeg har celleforandringer i livmorhalsen (etter biopsi). Det hele er forferdelig problematisk fordi jeg er gravid i uke 5… Er nå veldig bekymret og redd for avgjørelsene som må tas. Gynekologen henviste meg videre til konsiering. Må jeg da avslutte svangerskapet? Er det ikke mulig å bli konsiert når man er gravid? Vil jo selvfølgelig fortsette svangerskapet selvom jeg blir “operert”. Leste at det kunne være mulig å sy igjen livmorhalsen til 37.uke av svangerskapet for å forhindre for tidlig fødsel… Stemmer dette? Huff, dette er leit og vanskelig 🙁

    7. Ella: Hei Ella,
      Beklager sent svar på innlegget ditt. Vi skjønner godt at du er forvirra og stressa, men vi vil anbefale deg å snakke med legen din om dette. Det er ikke vår rolle å rådgi deg i så alvorlige spørsmål.

      Generelt sett sier imiderlertid norske retningslinjer at man ikke trenger å avslutte en graviditet pga av selv høygradige (CIN2/3) celleforandringer – man blir heller fulgt svært tett gjennom svangerskapet. Det er fordi sjansen for at det utvikler seg til kreft i løpet av svangerskapet et svært lav. Men det er ikke vanlig å gjennomføre en konisering mens man er gravid altså.

      Å sy igjen livmorhalsen (cerclage) er ikke behandling for celleforandringer og gjøres svært sjelden, da kun hos enkelte kvinner med tidligere fortidlig fødsel og kort livmorhals.

      Håper du finner ut av det! Hilsen E og N

    8. hei! jeg har tidligere hatt noen celleforandringer og da tenkt kreft med en gang. Kreft er min største frykt, jeg ser selv at jeg er helt hypokonder når det kommer til dette. jeg har tenkt å bestille ny time hos gynekolog da jeg vil være 100% sikker på at cellene har gått tilbake til normal. sist jeg var der skulle hun ta en utskrapningsprøve men jeg fikk total panikk mtp at det skulle gjøre vondt å klarte knapt å holde ut. hun fikk med seg litt men da sitter jeg med den følelsen av at det ikke var nok og at testen ikke er god nok. Jeg vil jo helst bare få fjernet livmorhalsen men fikk svar: det var jo noe de ikke bare gjorde fordi “folk var redd”. Jeg har to barn og har ikke tenkt å få meg flere men å leve med at jeg må teste meg konstant for noe jeg er så utrolig redd for er grusomt. Nå har jeg kommet i en ond spiral der jeg tror at hver en smerte er kreft i underlivet og er klar over at det nok ikke er det men den lille tanken helt bak i hodet tar over. Det er ikke noe gøy at dette er tanken man har i det man legger hodet på puten hver kveld. Er det ikke mulig å få den fjernet uten at jeg må vente til jeg har noe virkelig galt? Hilsen ei som skremmer livet av seg selv. :/

    9. nervevrak: Kjære nervevrak!
      Dette høres utrolig stressende ut og du har nok rett i at dette har tippet over i hypokondri. Da er det sjelden at det hjelper å gjøre medisinske inngrep, det kan heller gjøre vondt verre, for det får jo ikke bukt med det egentlige problemet, som sitter mellom ørene. Som du har fått forklart, man fjerner aldri livmorhalsen på grunn av angst for kreft. Det er nå en gang sånn at vi aldri kan få en garanti mot sykdom, og det å bekymre seg gjør bare livet vanskeligere å leve. Det høres ut som om det du trenger er å ta en ordentlig prat med legen din så du kan få hjelp med den onde spiralen din! I tillegg kan hun/han forklare deg mer rundt prøvene som har blitt tatt osv. Kanskje det kan hjelpe til å berolige deg. Lykke til! Hilsen E og N

    10. Hei 🙂
      Dette var en god og informativ blogg. Jeg lærte masse av innlegget deres om celleprøver. Det jeg lurer på er om dere kan lage et innlegg om biopsi også? Jeg fikk et tre linjer langt brev fra min gynekolog om at det var funnet celleforandringer og de anbefalte å ta vevsprøver og innkallelse til time for å gjøre dette. Og det var det som sto, ikke mye med andre ord. Det å få tak på informasjon om hva min celleprøve faktisk viste/indikerte har mildt sagt ikke vært lett hverken på telefon til gynekologen eller til fastlegen (som ikke engang hadde mottatt prøveresultatet). Om celleprøven indikerte CIN1 kommer jeg ikke til å ta en biopsi. Jeg har heller ikke fått noe informasjon om hvordan en biopsi tas og eventuelle komplikasjoner. Har dere mulighet til å hjelpe meg med å finne gode, informative kilder angående biopsi av livmorhalstuppen? Er intressert i både informasjon om selve prosedyren, hvordan kroppen reagerer på den og eventuelle komplikasjoner/bivirkninger. Jeg vet at det er en liten og forholdsvis vanlig prosedyre, men jeg vil vite hva jeg evt. går til om jeg tar den.
      Mvh Marie

    11. Marie: Hei Marie,
      Beklager sent svar! Det står mer om biopsier i boka vår Gleden med skjeden, som kommer ut i midten av januar. Generelt kan vi si at det er klare nasjonale retningslinjer som helsepersonell følger når det kommer til celleforandringer. Man blir ikke innkalt til biopsi med mindre det er alvorlige celleforandringer/CIN3. Hvis du er innkalt til biopsi, er det fordi legen/sykehuset mener at det er nødvendig.

      En biopsi er en enkel og kjapp undersøkelse, men det kan gjøre vondt og man kan blø litt. Man ligger i gynekologstol og så kniper de av 3-4 bittesmå prøver fra livmorhalstappen/cervix. Som oftest bruker man ikke bedøvelse, for bedøvelsessprøyten gjør mer vondt enn selve prøvetakningen. Det er derfor lurt å ta smertestillende før man skal til undersøkelsen. Etterpå bruker man bind da man kan blø en stund etterpå. Alt dette får du informasjon om av legen. Det er ikke alvorlige komplikasjoner av biopsi av livmorhalsen og kroppen tåler det helt fint.

      Håper det hjalp. Hilsen E og N

    12. Hei!
      Jeg har tatt biopsi med resultat grov dysplasi CIN3 og venter på time fra sykehuset ang når jeg får konisering.
      Først, et tip til dere som skal ta biopsi: Jeg blødde masse etter biopsien og et stort blood-clot klump kom ut senere samme dag. Jeg fikk ikke beskjed om at jeg kan blø og ble ikke tilbudt bind etter behandlingen; så jeg følte meg ikke godt nok informert av gynekologen. Så jeg anbefaler at dere som får biopsi bruker en tykk bind etterpå, for du kan muligens blø masse du også!! 🙂 Jeg bodde heldigvis kort vei fra gynekologen, men om jeg måtte ta bussen hjem ville det vært krise. Better safe than sorry.
      Mitt spørsmål er:
      Om jeg har CIN3 og velger å ikke gjøre konisering, er det veldig dumt? Er det garantert til å utvikle seg til kreft, eller er det også vanlig at CIN3 går tilbake til normalt av seg selv? Evt, om jeg ønsker først å prøve alternativ behandling, hvor lenge kan jeg vente med konisering for å se om det blir bedre med alternativ behandling? Finnes det noe regel på hvor fort CIN3 utvikler seg evt til kreft? Så, hvis jeg vil prøve alternativ behandling i 3 måneder, for så å teste seg på nytt?
      Andre spørsmål: jeg har HPV 16 & 18. Partneren min har da helt sikkert det også. Etter konisering, ønsker jeg å ta HPV vaksinen siden jeg kan bli smittet på nytt av han. Jeg fant ikke info om tidsrammen og anbefalinger under HPV vaksinering prosessen (som varer ca et halvt år); må man ta pause fra sex etter konisering og før vaksinen er ferdig? Evt må man tenke på noe annet for å hindre å bli smittet på nytt etter konisering, under vaksineringen og etter vaksinering?
      Tredje spørsmål: jeg hadde celleprøve test 2 år tilbake og den var fin.
      2 år senere tar jeg den på nytt og har plutselig CIN3. Hva kan ha skjedd? Kan det ha utviklet seg i under 2 år?
      Siste spørsmål: jeg leste at etter konisering kan man ha tidlig vannutløsning eller prematur fødsel. Er dette vanlig og er det måter å hindre dette?
      Takk!

    13. Hei Sonja,
      Dette er viktige spørsmål som du definitivt burde ta opp med fastlegen din! Vi kan dessverre ikke gi deg personlige råd om dette. Det er anbefalt å ta HPV-vaksinen etter celleforandringer, men nærmere råd får du ta med legen din 🙂

      Men det er et par generelle ting vi gjerne vil poengtere. Gynekologer anbefaler konisering ved CIN-3 fordi man anser risikoen for utvikling av kreft som relativt stor. Svært få tilfeller av CIN3, og da særlig de med HPV-16 og -18, går tilbake av seg selv. Over en av ti utvikler kreft hvis ikke de behandles (Ostor 1993), noen så fort som innen et år. Man kan ikke spå på forhånd om og i så fall hvor fort CIN3 blir til kreft. I enkelte tilfeller, f.eks hvis celleforandringer oppdages under en graviditet, velger man av og til å vente til etter fødselen med konisering, men da følges dette tett av gynekologer med jevnlige undersøkelser. Altså ikke noe man gjør på egenhånd.

      Det finnes per i dag ingen tilgjengelige, alternative behandlingsformer som har noen effekt på celleforandringer, utenom konisering. Hvis noen prøver å selge deg/tilby alternativ behandling, er dette overhodet ikke til å stole på.

      Til slutt: Konisering er assosiert med tidlig vannavgang og prematur fødsel, som du skriver, men man har ikke sikre tall på hvor mye risikoen er økt. Det er uansett ikke vanlig, og den store majoriteten av kvinner som gjennomgår en konisering vil ikke føde for tidlig. For eksempel, i en oppsummeringsstudie fant man at risikoen for tidlig vannavgang gikk opp fra 2 til 5 % etter konisering (Kyrgiou 2006). Men igjen, dette er noe du bør ta opp med legen din som kjenner din situasjon og sykdomshistorie.

      Lykke til! Hilsen E og N

    14. Hei: jeg fikk påvist celleforandringer av middels grad, men har blødd under og etter samleie to ganger nå, er dette noe jeg burde undersøke?

    15. Anonym: Hei, Vi kan ikke gi individuell medisinsk rådgivning, men generelt sett ville vi anbefale å oppsøke lege i en slik situasjon. Vi vet jo ingenting om hvor lenge siden du fikk påvist celleforandringer, om du er HPV 16/18-positiv, osv. Snakk med legen din, du 🙂 Hilsen E og N

    16. Hei!
      Jeg har tatt celleprøve og HPV-test. Legen kikket også på meg i mikroskop, men fant ingen unormale celler. Celleprøven viste lette celleforandringer og HPV, men det ble ikke påvist HPV-16 eller HPV-18. Legen vil gjerne operere med under narkose for å fjerne disse lette celleforandringene. Er det nødvendig å operere eller kan jeg gå til kontroll f.eks 1 gang per år for å teste meg. Jeg har ikke lyst på operasjon og iallefall ikke under narkose. Jeg er også redd bivirkninger eller skader av operasjon.
      Hilsen Sally

    17. Jeg vil tro jeg ikke er alene om å Google meg halvt i hjel av å ha fått påvist celleforandringer. Internett gir gode svar på mye – bloggen deres inkludert. En ting jeg derimot har lurt på, og som jeg synes Google gir lite svar på, er diagnostiseringsforløpet for livmorhalskreft. Kan man få diagnosen livmorhalskreft (eller i hvert fall sterke indikasjoner på utviklet kreft) allerede ved celleprøve eller biopsi? Eller er det først ved en eventuell konisering og påfølgende analyse av konus man begynner å snakke om mulig faktisk kreft? Jeg skjønner så klart at både celleprøve og biopsi kan være tatt fra litt ugunstige “steder”, og at konisering kan vise at det var verre enn de tidligere testene indikerte. Det jeg lurer på, er om det er mulig å bli henvist rett til Radium e.l. for utredning av livmorhalskreft, bare basert på svar på celleprøve eller biopsi? Spørsmålet blir vel kanskje dermed også i hvor stor grad diagnosen som stilles ved biopsi er riktig og den endelige.

    18. Hei.
      Jeg hadde konisering for fire dager siden og har ikke blødd noen ting. Kun tyntflytende brunlig, illeluktende utflod. Jeg er derimot svimmel, småkvalm og veldig sliten hele tiden.
      Jeg hadde på forhånd avklart med jobb at jeg kom til å være hjemme to dager etter, men etter én dag hjemme dro jeg på jobb. Jeg var helt utmattet etterpå. Heldigvis er det langhelg så jeg har kunnet slappe av.
      Kan det komme av koniseringen? Det kan vel ikke være jernmangel, når jeg strengt tatt ikke blør?

    19. Maria: Hei Maria, Godt spørsmål! Celleprøven er bare løse celler og kan ikke gi diagnosen livmorhalskreft, bare si noe om hvor “annerledes” cellene er. Biopsi derimot, hvis tatt på riktig sted som du skriver, kan gi diagnosen livmorhalskreft og henvisning til Radium eller annet sykehus. Håper det var oppklarende! Hilsen E og N

    20. Sally: Hei Sally, Vi kan dessverre ikke gi deg medisinske råd angående dette. Dette må du ta med legen din. Hvis du føler at fastlegen din er for “aggressiv” i behandlingen her, kan du eventuelt ta direkte kontakt med en gynekolog eller sykehus og høre om de vil gi deg en “second opinion” som det heter. Generelt vil vi si at konisering er en svært trygg operasjon. Lykke til! Hilsen E og N.

    21. Nylig konisert: Hei “nylig konisert”! Hvis du opplever å ha illeluktende utflod etter en konisering burde du oppsøke lege med en gang. Det kan være snakk om en infeksjon. Jernmangelanemi er ikke sannsynlig etter en konisering, da er det som oftest snakk om blødninger over tid pga mensen. Hilsen E og N

    22. Hei!
      Jeg har blitt innkalt til ahus for biopsi etter å ha fått påvist HPV virus to ganger på rad, ikke celleforandringer ved siste undersøkelse
      Er det noe i veien for at jeg avbestiller timen hos ahus og får dette utført hos en privat gynekolog? Må jeg i så fall selv fortelle fastlegen om resultatet eller gjør gynekologen dette?

    23. Dere skriver at man ikke blir innkalt til biopsi med mindre man har alvorlige celleforandringer .
      Jeg har blitt innkalt til ytterligere vevsprøver og det er vel biopsi ? Enda det sto at jeg kun hadde lette celleforandringer .
      Så hva vil da foregå under dette de kaller ytterligere vevsprøver ?
      Jeg har kun tatt vanlig celleprøve første gangen.

    24. Hei.
      Jeg fikk påvist lette/uspesifikke celleforandringer og HPV-virus nå i somres. Har tidligere hatt kjønnsvorter, men ikke sett noen synlige på ca ett års tid (januar 2020). HPV-viruset jeg har er ikke type 16 eller 18, er vaksinert. Jeg ble anbefalt og ta en prøve på nytt innen 12 måneder. I forbindelse med gynekologbesøket fikk jeg påvist ureaplasma infeksjon som jeg tok antibiotika for, ble da ikke anbefalt noe etterkontroll så dette er ikke gjort.
      Min menstruasjon har blitt mer uregelmessig under høsten og tiden mellom hver mens har økt (fra tidligere 30-35 dager til 40-45). Har i tillegg følt meg litt rar i mage/rygg av og til. Har også merket at mensen har vært noe mindre kraftig. Mulig at det bare er jeg som innbiller meg ting. Nå er mensen sent ute igjen (snart 40 dager siden sist) og jeg er bekymret for at det kan være noe alvorlig som livmorhalskreft.. vil dere anbefalt meg å oppsøke gynekolog nå eller tror dere det er grunn til bekymring? Jeg er ikke gravid og tar ingen prevensjon. Hadde ubeskyttet sex en gang under sommeren og testet meg for klamydia og gonorre etter det to ganger, men begge testene var negative. Har etter dette ikke hatt sex.

    25. Fikk påvist HPV virus for et år siden, men ingen celleforandring, men anbefalte meg å komme tilbake om et år for ny prøve.tok ny prøve ingen celleforandring, men fortsatt påvist HPV så gynekolog tok da biopsi og da viste det CIN 3, så man skal ikke stole helt på celleprøve tenker jeg:(men utrolig glad for hun følger opp å henvist meg videre til konisering 👍Så jenter viktig å sjekke dere…Ja biopsi gjør «litt vondt» konisering kan også være vond, men det varer bare en liten stund,😄Hvis ikke dere gjør det kan det utvikle seg kraftig 😥hilsen fra en dame på 54 år

    26. Hei!
      Mye god og velforklarende informasjon. Jeg har nettopp gjennomgått en konisering etter påvist CIN3. Jeg håper at det var bare dette som skulle til for å lande tilbake på start som du beskriver her.
      Jeg har født ett barn som nå er seks år. I etterkant av fødsel har jeg slitt med inkontinens. I mild til moderat grad, altså. som om kjøkkenkrana står og drypper fordi pakningen er i stykker. Fikk derfor kranglet meg til en TVT, tross at jeg er “bare” 30 nå. (Psyken, selvbildet og “ekkelhetsfaktoren” ved det gjør at jeg sjeldent føler meg vel og er redd for lukt. Det burde vært masse mer forskning om inkontinens og de som potensielt er i gruppen til å føde flere barn. Kom over en lege som forsker på det, men ingen artikkel. Så regner med den er fortsatt pågående).
      Uansett! Noen dager siden koniseringen nå, og den “pakningen” i krana har blitt akutt dårligere. Av og til når jeg kjenner at jeg må på do, rekker jeg knapt snu meg før det kommer en skvett og velså.
      Kan konisering føre til økt inkontinens?
      Og om det er tilfelle, vil dette gå tilbake selv? Har kontakt med bekkenbunnsmuskelaturen, men det virker som om urinrøret har blitt større, eller videre på en måte etter fødsel?
      Jeg har så mange spørsmål om underliv som det er veldig lite informasjon om, kanskje spesielt på norsk.

    27. Hei! Tok celleprøve og biopsi begge prøvene viste lette celleendringer. Har hpv 31. Deretter tok jeg konsisering som viste grove celleendringer (cin3) ikke kreft. Jeg synes dette var ekkelt og skummelt og lurer på om jeg allokevel kan ha kreft om det er noe de ikke har sett. Vet jeg høres paranoid ut men hvor mye burde jeg sjekke meg for å være sikker.

      Det sto jeg skulle bestille ny time om 6 mnd men klarer ikke vente så lenge

      Har ofte litt sviende smerter der nede og får rosa/brun blod samt også blod. Og er redd for at jeg har fått kreft at det er noe de ikke har fått med seg eller sett. Hvor sikker er konsisering? blir snart gal der jeg tror jeg har kreft og blir kjemperedd

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg