Livmorhalskreft: Tema-uke på Underlivet

Kreft blant unge tilhører heldigvis sjeldenhetene. Det er likevel én kreftform vi unge kvinner burde være mer oppmerksomme på, nemlig livmorhalskreft.

 

Av Nina D. Brochmann

 

Tre gode grunner til at unge kvinner bør vite mer om livmorhalskreft:

 

·      Livmorhalskreft er den 3.vanligste kreftformen hos kvinner mellom 25-40 år.

·      De siste årene har  antall tilfeller steget med 30 % hos norske kvinner under 40 år.

·      Livmorhalskreft kan forebygges på en enkel måte.

Kilde: Kreftregisteret

 

Av og til opplever vi at kroppen ikke fungerer som den skal og at signalene den sender oss er uvante. Google lokker med raske tolkninger, men svaret internett spyr opp er sjelden betryggende. I de aller fleste tilfeller er du ikke alvorlig syk eller døende, heldigvis. 

Siden vi ikke vil at dere skal bruke Google som helseorakel, skal vi ha en tema-uke om livmorhalskreft. Vi skal fortelle dere om hva det er og hvordan man forebygger det. Vi kommer til å skrive om ting som HPV-vaksinen, celleprøver og konisering.

For at det ikke skal bli alt for mye på en gang, har vi delt det inn i mindre doser med informasjon. Vi begynner i dag med å forklare litt om hva livmorhalskreft egentlig er. 

 

En annerledes form for kreft?

Livmorhalsen, eller cervix uteri, er porten mellom livmoren og skjeden. Du kan kjenne livmorhalsen helt øverst i skjeden som en slags tapp på størrelse med en nesetipp, med et bittelite hull i midten. Dette er den trange tunnelen som sperm svømmer gjennom for å komme opp i livmoren. Mensen kommer ut her, og når du skal føde kan den utvide seg til å slippe igjennom en hel baby. Det er også her man kan få livmorhalskreft.

Livmorhalskreft er unik i kreftsammenheng. Allerede på 1800-tallet oppdaget man at denne formen for kreft oppførte seg annerledes. Kreftformen var mye vanligere blant prostituerte enn gifte kvinner, og nonner var omtrent spart for sykdommen. Kunne det være en guddommelig straff mot promiskuøse kvinner?

I dag vet vi endelig hvordan det kunne ha seg slik: Livmorhalskreft forårsakes av noe som heter Humant Papillomavirus (HPV).

Det er rett og slett en smittsom virussykdom!


Humant Papillomavirus – en stor familie

HPV er en stor familie med virus med ulike egenskaper, der flere gir vorter. De fleste av dem er helt ufarlige, for eksempel er vanlige hudvorter forårsaket av en type HPV.

Mange HPV-typer liker seg best i underlivet. Disse smitter ved seksuell kontakt og i løpet av livet blir de aller fleste av oss (som er seksuelt aktive) smittet av én eller flere typer HPV-virus. Som regel er det ingen grunn til bekymring. Kroppen klarer å kvitte seg med viruset på egenhånd, akkurat som ved en forkjølelse.

Enkelte av HPV-typene skiller seg imidlertid fra de andre ved at de hos noen kan gi en langvarig infeksjon i livmorhalsen. Disse typene kalles høyrisikovirus, der de vanligste er HPV-16 og 18. Over tid kan en slik infeksjon, hvis man er uheldig, utvikle seg til kreft. 

Sagt med andre ord, alle som får kreft i livmorhalsen har hatt en infeksjon, men veldig få med en infeksjon får kreft.


 

       DE HARDE TALLENES TALE

  ·      Ett årskull jenter er på 30.000

  ·       Av disse blir rundt 24.000 smittet av HPV-virus i løpet av livet

  ·       10.000 vil få lette celleforandringer

  ·        3.000 må behandles for alvorlige forstadier til livmorhalskreft

  ·        300 vil få livmorhalskreft

  ·        70-80 vil dø av livmorhalskreft

         Kilde: Kreftforeningen


 

En lang ferd fra sex til kreft

Heldigvis utvikler man ikke kreft over natten – først vil viruset føre til at man får celleforandringer (dysplasi) i livmorhalsen. Dette er celler med små skavanker og feil som gjør at de ikke oppfører seg helt normalt.

I begynnelsen er de syke cellene bare litt annerledes, men hvis de får være i fred (og ikke kommer på bedre tanker) kan de virkelig begynne å skille seg ut fra flokken. Over tid blir cellene mer og mer forandret, helt til de ikke er til å kjenne igjen og begynner å vokse på steder de ikke skal være. Det er først da de har blitt til kreftceller.

I de fleste tilfeller tar det minst 10 til 15 år fra de første, uskyldige celleforandringene rekker å utvikle seg til livmorhalskreft. I mellomtiden er de innom flere stadier av celleforandringer.

Det er disse celleforandringene, som altså kan være forstadier til kreft, som man ønsker å oppdage så tidlig som mulig ved celleprøver av livmorhalsen. Ved regelmessige kontroller kan endringer fanges opp i god tid før de utgjør noen fare.  Slik forebygges livmorhalskreft effektivt. 


Sjeldent symptomer

Celleforandringer og livmorhalskreft gir sjelden symptomer eller tegn på at man er syk før sent i sykdomsforløpet. Det er derfor jevnlig undersøkelse av livmorhalsen er så viktig.

De tegnene som kan komme ved livmorhalskreft er veldig uspesifikke: De er til stede ved en lang rekke vanlige og mindre farlige tilstander i underlivet. Så hvis du opplever noen av disse symptomene bør du absolutt oppsøke lege for en undersøkelse, men du trenger ikke bekymre deg for kreft. Mest sannsynlig er det snakk om en kjønnssykdom, bivirkninger av prevensjon eller en smertetilstand ved sex. Men det er viktig å undersøke. 

 

Symptomer ved livmorhalskreft kan være:

·      Blødningsforstyrrelser: blødning mellom menstruasjoner eller ved sex

·      Smerter i underlivet eller nederst i magen spontant eller ved sex

·      Illeluktende og blodig utflod

 

Neste innlegg på Underlivet skal handle om hvordan du får undersøkt livmorhalsen din. Send oss gjerne spørsmål dersom det er noe spesielt du lurer på om celleprøver eller livmorhalskreft generelt. 

Fotokredit: Oncolex.no



18 kommentarer
    1. Hei! Jeg lurer på om det har noen hensikt for meg, jente 29 med ett barn, fast forhold, å ta hpv-vaksinen? Jeg synes det er vanskelig å finne svar på det på Internett. Antar at det vil være lurt hvis jeg får ny partner, men kan vaksinen forebygge kreft nå som jeg er i fast forhold også?

    2. Cecilie: Hei Cecilie! Det er et godt spørsmål som vi kommer til å svare på i et innlegg om HPV-vaksinen over helgen. Håper du kan vente til da, så skal du få et utfyllende svar 🙂 hilsen E og N

    3. Mange kvinner og menn blir smittet av HPV flere ganger i løpet av livet. Risiko for smitte er omtrent 10 prosent for hver ny partner. De fleste som smittes blir kvitt viruset i løpet av 6-24 måneder, men hos noen kan en HPV-infeksjon vedvare i flere år. En naturlig gjennomgått HPV-infeksjon gir lite immunrespons og dermed lite beskyttelse mot senere HPV-infeksjoner. HPV-vaksinen gir god immunrespons og kan beskytte mot senere smitte. Studier har vist at kvinner som får behandling for celleforandringer, har redusert risiko for nye celleforandringer dersom de får HPV-vaksine. Det er dokumentert effekt av HPV-vaksinen opp til 45 års alder. Nytte av HPV-vaksinen er først og fremst knyttet til risiko for ny smitte. Det finnes imidlertid teorier om latens og reaktivering. Det vil si at noen kvinner som er smittet for mange år siden kan ha viruset “sovende” i kroppen i flere år, og så kan viruset senere bli aktivt. Dersom HPV-vaksine kan forebygge slik reaktivering kan dette være en av forklaringene til hvorfor 45 år gamle kvinner har effekt av HPV-vaksinen. Det er ingen grunn til at en 29 år gammel kvinne i et stabilt parforhold ikke skal ta HPV-vaksine ut over eventuelt økonomiske overveielser.

    4. Vibeke: Takk for spørsmål, Vibeke. Vi synes ikke det blir riktig å snakke om “kvinner og menn” i denne sammenhengen. HPV er et smittsomt virus som går fra mann til kvinne, kvinne til mann og mann til mann. Alle smitter hverandre, det er ikke menn som gir kvinner kreft, det er et virus som gir kvinner (og menn) kreft. Livmorhalskreft er vanligere, men det finnes andre HPV-induserte kreftformer som rammer menn. Det kommer saker om forebygging veldig snart nå. Still gjerne flere spørsmål. Hilsen E og N

    5. Hei, jeg går på p pillen loette og har gjort det i nesten et år, som prevensjonsmiddel. Jeg har pleid å “hoppe” over mensen annenhver måned fordi det har vært lettere og funket veldig fint! Jeg har reist en del de siste månedene + eksamenstress så jeg har hoppet over mensen 3 eller 4 ganger på rad, det har funket kjempefint uten noe mellomblødninger og menstruasjon. Det jeg lurte på var hvor lenge jeg kan hoppe over mensen fremover før jeg bør ta en pillefri uke, og vil jeg få mensen som normalt i den uken selvom jeg har hoppet over så mange måneder? En venninne av meg fikk ikke mensen etter å ha hoppet over mensen 3-4 ganger og var ikke gravid, er det normalt? Jeg vil gjerne hoppe over mensen fram til sommerferien er over om det er mulig, uten at det vil bli større sjanse for graviditet. Kjempebra nettside, veldig greit for oss unge og kunne skrive inn spørsmål og få informasjon fra en troverdig og sann kilde, det står så mye rart på nettet. Sitter stor pris på rask svar, da det nærmer seg slutten på p pille brettet 🙂 hadde ikke så mye med innlegget og gjøre, men visste ikke helt hvor jeg skulle stille spm 🙂

    6. Hei! Jeg lurer på hva slags grad av celleforandringer som fører til at man må gjøre et inngrep, altså ved laserkonisering. Hvis ikke kroppen klarer å kvitte seg med viruset, betyr det at fra da av trenger man konsiering, uansett grad? Kan man egentlig se grad av forandring i celleprøvene, eller hvordan ser/måler man hvor alvorlig det er? Kommer dere også til å skrive litt om forundersøkelsen til koniseringen? Flott blogg! Keep it up 🙂

    7. Hei jeg fikk i dag vite jeg har små celleforandringer i livmoren min .og dette HPV viruset. I den forbindelse lurer jeg på om det er menn som f eks smitter en kvinne , eller omvendt, bør en da gi beskjed til partneren sin at en har dette viruset ? Er nesten skremmende som en sykdom . Hvor fort smittet det viruset fra en mann til kvinne ?
      Takk for svar 🙂

    8. Et år siden tok legen min celleprøver (august 2015) av meg.
      Legen min glemte å formidle prøvesvarene som da viste alvorlige celleforandringer.
      Legen ringte meg opp 9 mnd. senere (30.mai. 2016) for å formidle personlig at jeg ville få et brev fra sykehuset og time til gynekologisk poliklinikk. I denne samtalen som varte 2 minutter fortalte legen at han dessverre glemte å formidle prøvesvarene videre når de lå klare i august 2015.
      31.mai 2016 fikk jeg brev fra sykehuset. Her var det oppsatt time, informasjon og vedlagt var det et vedlegg. I vedlegget står det at en spesialist/ overlege har vurdert min helsetilstand ut i fra henvisningen. Vurderingen konkluderer med at jeg hadde rett til nødvendig helsehjelp i form av utredning innen 13.06.2016 og jeg fikk fikk time 9.juni 2016. Kolposkopi og biopsi var satt opp på menyen.
      Litt forhistorie:
      Jeg har hormonspiral og har hatt det i mange år. Sist celleprøve ble tatt 2008. Hormonspiralen gjør at jeg mister menstruasjon, samt kraftige mage/rygg smerter dempes betraktelig.
      Vår 2015 begynte blødninger å komme tilbake, noe uregelmessig og kraftige mage/ rygg smerter returnerte. Jeg bemerket også blødninger ved samleie på nyåret 2015, men slo meg til ro med at det kan skje hvis blodkar sprekker (som singel med begrenset seksuelt aktivitet var ikke det unaturlig leste jeg). Blødninger ved samleie viste seg også sommer 2015.
      August 2015 (da celleprøvene ble tatt) byttet jeg hormonspiral på bakgrunn av endringer i blødninger og smerter. Blødningene uteble igjen og rygg/magesmerter ble moderate etter hormonspiral bytte.
      Blødninger ved samleie har vedvart.
      26.juni. 2016 får jeg brev fra sykehuset hvor det viser seg at vevsprøvene har forandringer grad3, såkalt CIN III. Videre står det at jeg vil få time til såkalt konisering.
      Så her sitter jeg nå, venter på time til konisering, tenker på alt og lurer.
      Jeg har økt utflod med noe rar lukt (uvanlig) og smerter i nedre del av magen (trenger ikke å være uvanlig for min del).
      Kanskje jeg overanalyserer alt med kroppen nå, men utfloden med lukten bekymrer meg litt.
      Hvor lang tid kan de vente med å sette opp time til meg?
      Fra 30. mai til 9. juni ble denne celleforandringen hastet opp av lege og sykehus. Nå som prøvene konkluderer men grad 3/CIN III så har det blitt satt på pause.
      Jeg har ringt sykehuset en gang. Der sier de at det eneste de kan gjøre er å sende purring.
      Er dette normalt og hvor lang tid kan de vente med å gi meg en time?
      Kan jeg be om narkose?

    9. Anonym 37: Hei Anonym 37,
      Vi kan dessverre ikke gi deg noen klare svar på spørsmålene dine ettersom dette er avgjørelser som tas av sykehuset ditt. De gjør alltid vurderinger basert på prøvesvarene for å se hvor mye det haster med videre behandling. Det er det umulig å si noe om for oss, og heller ikke vår rolle.
      Du gjør helt rett i å kontakte sykehuset for spørsmål og purring på time. Du kan jo også ringe fastlegen din og be ham/henne om å purre siden prøvesvarene dine har ligget så lenge og du opplever økte symptomer. Etter det må du stole på at de kan det de driver med. Dette er vurderinger de er vant med å gjøre hver eneste dag, selv om ventetiden kan føles lenge for den enkelte. Når det er sagt er det ikke sånn at selv alvorlige celleforandringer blir til kreft over natten, dette er lange prosesser.

      Det er ikke vanlig å få narkose ved konisering, som oftest bare lokalbedøvelse.

      Lykke til! Hilsen E og N

    10. Sofie: Hei Sofie, HPV-virus smitter seksuelt ja, og også lesbiske og homofile kan få viruset. Både menn og kvinner har det. Det er imidlertid et utrolig vanlig virus som de fleste får i løpet av livet og man har ingen plikt i å informere tidligere sexpartnere om smitte. Ofte går infeksjonen over helt av seg selv.

      Hilsen E og N

    11. Min datter hadde gyn undersøkelse på Volvat i mars etter flere år med smerter og ubehag i underlivet og en følese at noe er galt. Prøven viste celleforandringer. hun ble bedt om å komme tilbake i okstober, -ny prøve tatt. Hun har nå fått brev om at det må tas ny prøve innen 4 uker.
      Prøvene viste celleforandringer som skyldes HPV, hun har samtidig hadd mye betente mandler og skulle egentlig ha operert mandlene men har kviet seg for dette. jeg har lest at betente mandler og hyppig halsinfeksjon kan ha sammenheng med viruset. Har dere noen kommentar eller informasjon om dette, er dette en indikasjon på alvorlighetsgrad? Mvh Tonje

    12. tonje hall: Hei Tonje, Vi kan dessverre ikke gi personlig helseveiledningm men jeg kan godt si noe generelt om celleforandringer/HPV. For personlige råd bør dere ta kontakt med behandlende lege.

      HPV er en familie med virus som både kan slå seg ned i underlivet og i munn/svelg. Det siste er man først blitt oppmerksom på den siste tiden. Felles for begge infeksjoner er at man ikke merker noe til det, så det er ikke sannsynlig at betente mandler er grunnet HPV. Det er vi ikke kjent med. Virus har man som kjent ingen behandling for og kroppen klarer som oftest å kvitte seg med viruset på egenhånd, slik som med forkjølelse. Vaksine mot HPV beskytter mot infeksjon både i underliv og munn/svelg og på lang sikt også mot utvikling av kreft i disse områdene.

      Når man blir innkalt til ny celleprøve så kort tid (4 uker) etter er det fordi den forrige prøven som ble tatt var av dårlig kvalitet, slik at man ikke kan vurdere om det foreligger celleforandringer. Det sier med andre ord ingenting om alvorlighetsgrad, bare at det har vært en dårlig prøve.

      Hilsen E og N

    13. Hei! Jeg lurer på om hpv viruset kan smitte om en hat det og jeg drikker av det samme som en med hpv viruset. Kan det smitte ved spytt?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg