Er du glemsk og vimsete?

Glemmer du p-pillene dine? Kan du ikke bruke p-piller på grunn av økt fare for blodpropp? Ønsker du et prevensjonsmiddel som er sikkert, langvarig og uten brukerfeil? Her får du alt du trenger å vite om p-stav.

 

 

Foto: Merck, Nexplanon

Av Ellen Støkken Dahl

Av en eller annen grunn er p-piller det første prevensjonsmiddelet de fleste jenter prøver. P-piller er supert for noen, men ikke for alle. Når du bruker p-piller må du huske å ta pillen til omtrent samme tid hver dag, og det er det ikke alle som får til. Men hvorfor gå rundt å huske på piller hver dag når man kan slippe?

Langtidsvirkende prevensjon som p-stav eller spiral virker i tre eller fem år før de må byttes ut, noe som er bra for de yngste prevensjonsbrukerne som ofte ikke ønsker å starte familie på flere år. Vi anbefaler unge jenter som skal starte på prevensjon å vurdere langtidsvirkende typer. Ikke bare hvis du er vimsete og glemmer piller, men også fordi langtidsvirkende prevensjon er sikrere siden man unngår brukerfeil. Videre er det mange eldre jenter som synes det er styrete å ta p-piller når de ikke er i faste forhold og da er langtidsvirkende prevensjon et godt alternativ. Som vi har skrevet om tidligere er det ingen grunn til å ta en hormonpause!

 

Plastbit med hormoner

En p-stav er en plastbit som kontinuerlig skiller ut en liten mengde hormoner. Dette hindrer graviditet i tre eller fem år, avhengig av merke. Staven er et par millimeter tykk og cirka fire centimeter lang. P-staven settes inn under huden på underarmen med en slags sprøyte. Det er noen som er redde for sprøyter og tenker at dette kommer til å gjøre kjempevondt, men det gjør det ikke. Man får bedøvelse der p-staven settes inn, så man kjenner ingen ting. Når p-staven er satt inn kan man ofte kjenne den under huden, men den er som regel usynlig.

Hvis du vil ha p-stav må du få resept av en lege og hente den på apoteket. Deretter settes den inn (og fjernes) på legekontoret. Du må altså innom en lege, gjerne fastlegen din eller legen på en helsestasjon for ungdom, for å kunne få p-stav. Helsesøstre kan ikke gi deg resept sånn som med p-piller.

Etter at du har satt inn p-staven må du bruke tilleggsprevensjon i form av kondom i syv dager. Etter det er du sikker mot graviditet til p-staven fjernes eller til den blir tom for hormoner etter tre eller fem år. Det er ikke noe problem å ta ut p-staven tidligere hvis du ønsker barn eller hvis du ikke er fornøyd.

 

Hva gjør du når prevensjonen svikter? Les om nødprevensjon her.

 

Ikke samme type hormoner som i p-piller

Det finnes to hovedtyper hormonprevensjon. Kombinasjonspreparater, som p-piller og p-ring, inneholder både østrogen og gestagen, mens østrogenfrie preparater, som p-stav og p-spiral, inneholder kun gestagen. P-stav inneholder altså bare gestagen. Det gjør at jenter som ikke kan ta østrogen på grunn av økt blodproppfare, trygt kan bruke p-stav.

Det er ikke sånn at alle østrogenfrie preparater inneholder det samme gestagenet. Dette er er viktig å huske på fordi det betyr at kvinner vil kunne reagere ulikt på ulike østrogenfrie preparater akkurat på samme måte som at noen må bytte p-pillemerke fordi de opplever bivirkninger. Folk reagerer forskjellig på ulike typer prevensjon.

 

Hvordan funker p-staven?

En liten mengde hormon siver hele tiden ut fra p-staven og inn i blodårene. Hormonet fraktes med blodet til organene som bestemmer over menstruasjon og graviditet og påvirker dem. For å si det enkelt er resultatet to ting: For det første hindres eggløsningen  hver måned. Uten egg kan det ikke bli noen befruktning. Det andre som skjer er at slimet i livmorhalsen blir tykkere og danner en slags propp. Slik hindres sædceller i å svømme inn i livmoren. Du er altså dobbelt beskyttet mot befruktning og graviditet!

 

Hva er et hormon? Les mer om hormoner her.

 

Fare for blodpropp?

Det at p-staven ikke inneholder østrogen gjør at den økte risikoen for blodpropp blir borte. P-stav kan altså brukes at kvinner som ikke kan bruke p-piller på grunn av blodpropp i familien, høyt blodtrykk eller andre faktorer.

 

Blødningsmønster

Det som er positivt med østrogenholdige prevensjonsmidler som p-piller og p-ring er at man kan kontrollere når man har blødning, eller mensen. Vi skal skrive mer om blødningskontroll på østrogenholdige prevensjonsmidler i et eget innlegg senere. Prevensjonsmidler som ikke inneholder østrogen gir ikke mulighet til å kontrollere når man har blødning. Det er mange som tror at p-stav og andre østrogenfrie prevensjonsmidler gjør at man mister blødning uansett, men det er faktisk ikke helt riktig. Det er bare noen som mister blødning av p-stav, og det gjelder absolutt ikke alle.

Vi deler typene blødning du kan få på p-stav i tre blødningsmønstre. Noen mister blødningen helt og får den ikke tilbake før p-staven tas ut. Andre får regelmessig blødning, det betyr at blødningen er forutsigbar, at den kommer til omtrent samme tid hver gang og at den varer omtrent like lenge hver gang. Den siste gruppen får uregelmessige blødninger, det betyr at blødningen er forskjellig hver gang, den kan vare lenge eller kort, og du kan ikke vite sikkert når blødningen kommer. Du kan ikke vite hvilket mønster du får på forhånd. For kvinner som synes det er veldig viktig å ha kontroll over når blødningen kommer og som ønsker mulighet til å påvirke blødningen, er ikke p-stav den beste løsningen. Kvinner som ønsker blødningskontroll bør velge et preparat med østrogen.

 

Kan jeg teste hvordan jeg reagerer på p-stav med østrogenfrie p-piller?

Veldig mange jenter tror at man kan teste hvordan man reagerer på p-stav ved å bruke østrøgenfrie p-piller (Cerazette) før man setter inn p-stav. Det er mange som får høre dette hos fastlegen sin. Tanken er god, men det stemmer ikke helt. Østrogenfrie p-piller (cerazette) inneholder en annen type gestagen enn det p-staven gjør. Som jeg skrev tidligere i saken funker ulike hormoner ulikt. Hvis du er fornøyd med cerazette så betyr det ikke at du kommer til å være fornøyd med p-stav, og hvis du er misfornøyd med Cerazette så betyr ikke det at du må bli misfornøyd med p-stav. Når du skal teste ut et prevensjonsmiddel er det en hovedregel som gjelder, og det er å bruke prevensjonsmiddelet i tre måneder og se om du er fornøyd. Det er vanlig med bivirkninger de første tre månedene til kroppen venner seg til prevensjonsmiddelet. Har du bivirkninger som er så plagsomme at de påvirker hverdagen din, enten det er blødningsforstyrrelser, psykologiske bivirkninger eller annet, anbefaler vi deg å bytte prevensjonsmiddel til noe som inneholder andre hormoner. Ikke bytt til et preparat som inneholder samme hormon. Snakk med legen din om dette.

 

Manglende sexlyst er svært vanlig og oftest er det andre ting en prevensjon som har skylda. Les mer om kvinners sexlyst her.

 

Ingen brukerfeil

Det aller beste med p-stav er at man fjerner brukerfeil. Når jenter blir gravide selv om de bruker prevensjon er det oftest på grunn av at de brukes feil, ikke fordi prevensjonsmidlene i seg selv ikke er sikre. P-piller er et sikkert prevensjonsmiddel hvis de brukes helt riktig, men det er lett å glemme piller, eller å være for seint ute med å ta dem, og dette kan påvirke sikkerheten. P-staven sitter i kroppen i flere år. Med mindre du glemmer å ta den ut når tiden er ute er det vanskelig å gjøre feil. Dette gjør p-stav til et prevensjonsmiddel man kan stole på.

Har du personlige spørsmål om p-stav kan legen din veilede deg! Diskuter alltid prevensjonsbruk med en en lege før du bytter type. Vi tar også i mot spørsmål i kommentarfeltet og på twitter og facebook. Vi kan dessverre ikke svare på personlige medisinske spørsmål, men vi kan svare på generelle spørsmål knyttet til prevensjon og seksuell helse.

88 kommentarer
    1. Hei!
      har p-stav og pleier å ha sex de siste dagene av mensuken.. Er jeg beskyttet da?
      Har også mistanke om sopp. Hvordan er det å behandle seg med reseptfrie legemidler? Ifht p-stav..

      1. Cerazette – https://hespac.com/cerazetteno.htm Mistet mensen nesten med en gang (tror jeg hadde et par blødninger de første tre månedene), har ikke noe problemer med masse uregelmessige blødninger som mange sier de har. Får mensen ca hvert 2,5 år eller noe sånt, og det kan jeg klare å leve med.

    2. a: Hei A, Når du har p-stav er du beskyttet mot graviditet hele tiden, også når du har mensen. Det er det som er så fint! Men husk at du ikke er beskyttet mot kjønnssykdommer ved å gå på p-stav og bør bruke kondom hvis du har sex med ny partner.

      Reseptfrie legemidler mot sopp, slik som Canesten, har ingen innvirkning på p-stavens effekt og er helt trygge å bruke når du vet at du har sopp. Imidlertid skal man gå til lege hvis man har symptomer på sopp for første gang slik at man kan være sikker på hva det er. Endret utflod og kløe kan være andre ting enn sopp også, f.eks bakteriell vaginose. Da trenger du annen behandling. Med andre ord – gå til legen din, helsestasjon eller Sex og Samfunn, så kan de sjekke deg før du begynner med legemidler 🙂 Hilsen E og N

    3. tina: Hei Tina, Det er faktisk et veldig godt spørsmål! Frem til nå har p-stav kostet ca.1300 kr avhengig av merket. Husk at denne da holder i 3 eller 5 år, så det er mye billigere enn f.eks. p-piller over tid. MEN det er faktisk en god nyhet! I februar bestemte Stortinget at også p-stav og spiral skal inkluderes i støtteordningen for unge jenter mellom 16-20år. Det betyr at p-stav og spiral nå blir gratis eller svært billig for de under 20 år. Hilsen E og N
      Du kan lese mer her om eksakte priser: http://www.legemiddelverket.no/Nyheter/Andre/Sider/P-stav-og-spiraler-inkluderes-i-bidragsordningen.aspx

    4. Hei, Jeg brukte P-stav en periode, men etter at jeg hadde hatt den i nesten 2 år så begynte jeg å blø hver gang etter sex. Hva kommer det av? Og det var ikke lite blod heller. Så ut som om jeg hadde knivstukket kjæresten min

    5. Lise: Hei, Lise! Det er vanlig å få uregelmessige blødninger på p-stav, men det er viktig å snakke med lege hvis man har blødninger etter sex. Noen får blødning etter sex når de har en seksuelt overførbar infeksjon, for eksempel klamydia. Mange har klamydia uten å vite om det. Hvis du ikke har testet deg for klamydia anbefaler vi at du snakker med en lege om dette. det er viktig å utelukke sykdom. Hilsen E og N.

    6. m: Hei, M! All hormonprevensjon kan hjelpe på menstruasjonssmerter. Ofte får man mindre blødning og minre smerter av hormonprevensjon. Snakk med legen din for personlig veiledning. når du skal velge type. Hvis du er plaget med store blødninger og smerter bør du styre unna kobberspiral. Ellers handler det om å prøve å feile. Fortell legen din hvilke preparater du har prøvd før. Hilsen E og N

    7. Hei,
      jeg er veldig følsom for hormonene i p-piller og har store humørsvingninger når jeg får mensen. jeg har lyst til å ta spiral men er usikker på om man da burde bruke kobberspiral eller hormonspiral?
      Utrolig bra blogg, takk for at dere gjør dette 🙂

    8. Spiral: Hei! Flott spørsmål. Begge typene spiral funker på en annen måte enn p-piller så du kan velge fritt mellom dem. Kobberspiral lager en liten betennelse i livmoren som hindrer graviditet. Hormonspiral funker på samme måte som p-stav; ved å skille ut en liten mengde hormon. Det er ikke samme hormon som i p-piller. Hvis du har sterke blødninger og mye smerter anbefaler vi ikke kobberspiral. Husk at du ikke kan vite på forhånd hvordan du reagerer på et prevensjonsmiddel. Det er viktig å forvente litt uregelmessigheter de første tre månedene uansett type. Hvis du fortsetter å ha bivirkninger som er plagsomme etter det kan du helt fint bytte preparat. Snakk litt med legen for å få mer informasjon før du bestemmer deg. Du kan også sende oss et nytt spørsmål. Vi kommer til å skrive om spiral i fremtiden, men vi har mange saker som skal ut, så det blir ikke før om en stund. Hilsen E og N.

    9. Hei!
      P-stav kan dessverre ikke taes av de som har hatt blodpropp. De kan bare velge mellom minipille eller kobberspiral. Vet dette av egen erfaring, hadde lungeemboli, og etter to år nå har jeg kobberspiral!

    10. Hei, jeg satte inn p-stav i sommer og det er det dummeste valget jeg har tatt. De første ukene var helt normale. Ingen blødninger, men det visste jeg allerede etter å ha brukt Ceratette noen år. Etter noen uker startet helvetet. Jeg ble deprimert, humørsvigninger og selvmordstanker. Det ble verre for hver dag. Alt dette endte nesten med et brudd mellom meg og kjæresten. Heldigvis fant jeg ut av dette og tok den ut etter 6 mnd.
      Jeg er kvitt alle plagene og forholdet overlevde. Nå er jeg tilbake på Ceracette og er overlykkelig for det!

    11. Anniken: Hei, Anniken! Fint at du deler denne opplevelsen. Det du skriver her er akkurat det vi prøver å vise i saken vår: Det at du reagerer godt på cerazette betyr IKKE at du får samme blødningsmønster eller samme bivirkninger eller mangel på bivirkninger på p-stav. Ulike hormoner virker ulikt, og hver kvinne på prøve og feile til hun finner det som passer best. Mange fastleger anbefaler å teste om p-stav funker ved å la jenter prøve cerazette først. Vel, noen reagerer ikke likt på p-stav og cerazette. Noen finner det det prevensjonsmiddelet de liker med en gang, andre kan få en dårlig opplevelse med et prevensjonsmiddel. Det er fint å høre at du er fornøyd med cerazette. Det betyr ikke at andre vil oppleve det samme med cerazette eller p-stav. Hver og en må finne sitt prevensjonsmiddel. Hilsen E og N

    12. Karoline: Hei, Karoline! Takk for kommentaren. De som har hatt blodpropp må få spesiell veiledning av lege for å bruke prevensjonsmiddel, det er veldig viktig, men mange som ikke kan bruke p-piller på grunn av fare for blodpropp kan bruke p-stav, fordi p-stav ikke inneholder østrogen. Hilsen E og N.

    13. Etter 3 måneder med staven fikk jeg utflodsblødninger konstant. Er flaut å si det men jeg “gadd” ikke ta den ut med en gang – og vente meg da til dette problemet, og gikk med blødninger hver dag i 12 måneder.
      Den var også forfærdelig ubehagelig og fjerne!
      TIPS: be legen som fjerner den om å være forsiktig og ta et så lite snitt som mulig – noen bryr seg ikke så mye om det estetiske!

    14. Ikke misforstå, jeg er veldig FOR alternativer til p-pillen som er lett og glemme, særlig blant unge. Men…
      Synes dere tok litt lett på det i dette innlegget. Dere kunne gjerne skrevet tydeligere at det ikke er “bare-bare” og at dette kan bli ganske kjipt.
      Det et inngrep og sette den inn, dog det er lite. Det krever bedøvelse, og et fremmedlegeme som føres inn i kroppen. Når den skal fjernes kreves også bedøvelse og et inngrep. Noe legene helst vil unngå å gjøre unødvendig.
      Derfor er det ikke “bare-bare” å fjerne staven om man ønsker. Jeg fikk mellomblødninger bokstavelig talt _hver dag_ i varierende mengde, men krevde altså konstant bruk truseinnlegg, tamponger og bind. Det føltes ulevbart etter bare en mnd, som tenåring med kjæreste.
      Jeg fikk beskjed om at det måtte gå seg til, og vente 3 mnd. Da situasjonen var uforandret gikk jeg og spurte ba om å fjerne den.
      Det fikk jeg ikke lov til. Jeg måtte vente minst et halvt år! For å øke sjansen for at det skulle regulere seg gikk jeg på minipiller ved siden av, men dette hjalp heller ikke. Tok den ut nøyaktig 6 mnd etter innsetting.
      Argumentet for at jeg måtte vente var at dette kun var upraktisk for meg, hormonene gjorde meg ikke suicidal eller lignende, og man helst unngår inngrep. Og selvfølgelig, det ville vært fantastisk om det fungerte.
      Jeg synes det er viktig og opplyse om. Man kan ikke styre over det selv som med p-piller, p-plaster eller p-ring. Hadde jeg vist at dette kunne skje ville jeg nok ikke gjort det.
      Inngrepet når den skulle fjernes var også problematisk. Legen måtte ha bistand av en annen, og likevel slet de. De var begge opptatte av å etterlate et penest mulig arr, men til slutt måtte de bare beklage og gjøre det som måtte til, eller sende meg til kirurg. Ville bare ha den ut, så lot det gå. De måtte nærmest grave den ut, og skar uheldigvis “forbi” bedøvelsen med skalpellen, som var verre psykisk enn det var fysisk. Selvfølgelig hadde de ikke opplevd slike vanskeligheter ved fjerning før, og jeg var et spesielt tilfelle.
      Heldigvis virket de sympatiske og syntes oppriktig synd på meg for at alt gikk så galt. Jeg klandrer heller ikke legen min for at han ikke fjernet den tidligere. For gud så bra det ville vært om det fungerte.
      P-stav er fantastisk – så lenge det fungerer.

    15. Hei! Er 16 år og har snakket med mamma om p stav. Må jeg innom legen først for resept, eller kan man bare kjøpe den på apoteket? Og er det ikke sånn at man får prevansjon støtte når man er 16-19?

    16. Hei! Hva skjer om P-staven begynner å fungerer dårligere etter ett år? er da dette produksjon feil? også enda ett medisinsk spørsmål P-stav skal være 99% sikkert men om den begynner å fungere dårligere etter ett år så må det bety at den er mindre usikker

    17. Anonym nysgjerrig: Hei! P-staven skal fungere godt i 3 år. Du skriver at den har begynt å fungere dårligere. Vi er litt usikre på hva du mener med det. Har du blitt gravid? Eller har du fått forstyrret menstruasjon eller andre bivirkninger? Det er vanlig å få annerledes menstruasjon på p-stav, det har ingen innvirkning på hvor godt den fungerer som prevensjonsmiddel. P-stav er det sikreste prevensjonsmiddelet som finnes på markedet akkurat nå. Hilsen E og N.

    18. Jeg har hatt p-stav i 3 uker nå. Merket de siste dagene at jeg sliter med vanskelige, tunge tanker. Noe jeg ikke har gjort før. Må være hormoner i p-staven. Denne skal ut! Ekkelt å ikke ha kontroll. Er vel alltids noen ulemper med prevensjon. Men syns loette p-piller er bedre da. Brukte det i 2 år. Var ikke så ille som dette.

    19. Jeg har brukt Cerazette i 2 år. Fra første pille mistet jeg menstrasjon, og jeg syns det var veldig befriende, opplevde heller ikke noe særlig med bivirkninger. Men nå, etter to år, har jeg begynt å få uregelmessige blødninger. Jeg får utrolig ømme bryster, og akkurat på dagen brystsmertene gir seg så begynner jeg å blø. Og sånn har det fortsatt nå i noen måneder. Har vært hos lege, er ikke gravid og ingenting er feil, men jeg vurderer veldig å gå av pillene da det er mye menssmerter og smerter i brystene. Er det beste rådet å prøve et nytt? Ønsker aller helst å ikke benytte meg av kombipillen.

    20. Susi: Hei Susi, Så leit å høre at du sliter litt om dagen! Det kan være mange årsaker til tunge tanker, men det er selvfølgelig en mulighet for at det er p-staven som har skylda. Du kan jo vurdere å gi det litt mer tid ettersom mange bivirkninger går over etter et par måneder? Det kan være verdt et forsøk. Hvis du bestemmer deg for å ta den ut kan du kanskje vurdere den nye hormonspiralen Jaydess. Den har veldig lave hormondoser og har de same positive effektene av at du slipper å tenke på å huske å ta pillene dine. Men hvis du var fornøyd med Loette er selvfølgelig det også et godt alternative. Håper du finner ut av det! Hilsen E og N

    21. Hei.
      Dersom man har sex 4 dager etter p-staven er satt inn uten prevensjon, er det stor sjanse for å bli gravid?

    22. Hei!
      Jeg har fått time til lege for å sette inn p-stav neste uke. Jeg startet på den pillefrie uka nå på lørdag, og skal egentlig etter planen begynne på neste brett på lørdag. Skal jeg begynne med pillen igjen, og slutte tirsdagen før jeg skal sette inn staven, eller skal jeg ikke begynne på neste brett i det hele tatt?

    23. Hei, jeg har hatt p-stav i litt over en måned nå og for ca. 2 uker siden fikk jeg mensen og det har fortsatt ikke stoppet. Betyr dette at staven ikke fungerer og burde jeg vurdere ett annet prevensjon? Eller skal jeg vente og se om det slutter først?

    24. M: Hei M! Langvarig blødning betyr ikke at p-staven ikke fungerer – det gjør den! P-stav er et av de sikreste prevensjonsmidlene på markedet. Du er beskyttet mot graviditet selv om du har annerledes, mer eller ingen menstruasjon. Om du burde vurdere et annet prevensjonsmiddel er et annet spørsmål. Det er veldig vanlig med uregelmessige blødninger de første månedene på p-stav, så du burde gi det i hvert fall to måneder til for å se om det roer seg. Det kan godt hende det går over. De aller fleste får mindre blødninger på p-stav enn det de hadde før. Hvis du fortsatt opplever problemer med blødningene etter det har gått tre måneder og du er plaget av dette, kan du snakke med legen din om andre alternativer. Selv om det ikke er farlig med blødningsforandringer kan det jo være fryktelig plagsomt! Hilsen E og N 🙂

    25. Anna: Hei Anna, Når man skal bytte fra p-piller til p-stav er det viktig at man tar p-pillene side akkurat som før helt frem til man får satt inn staven. Hvis ikke er man ikke beskyttet mot graviditet. Man kan ta pillefri uke, slik du har gjort, men det må ikke bli mer enn de vanlige 7 dagene pause før innsetting av p-staven. Med andre ord er det veldig viktig at du tar p-pillene dine som normalt fra lørdag av. Du må snakke med legen som setter inn p-staven om eventuelt behov for tilleggsprevensjon etter innsetting. Hilsen E og N 🙂

    26. Karoline: Hei Karoline, Dette er nok et spørsmål som det er best at du snakker med legen din om. Når man plutselig får endret blødningsmønster skal man alltid undersøkes av lege med en gynekologisk undersøkelse for å utelukke at det er noe annet galt. Generelt kan vi si at det er en god ide å prøve et annet prevensjonsmiddel hvis man opplever uønskede bivirkninger. De ulike typene har forskjellige varianter av hormoner i seg slik at man ofte finner et annet som ikke gir de samme plagene. Både p-stav og hormonspiral er andre midler uten østrogen som man kan vurdere. Men kombipillen gir definitivt best blødningskontroll hvis dette er viktig. Hilsen E og N 🙂

    27. V: Hei V, Hvis p-staven settes inn innen femte dag fra menstruasjonsstart er man sikker fra første dag. Hvis ikke skal man alltid bruke kondom i syv dager etter innsetting ettersom man ikke er beskyttet mot graviditet. Hvor stor sjanse man har for å bli gravid hvis man har ubeskyttet sex den første uken etter innsetting avhenger av hvor man er i syklusen sin og fra person til person. Det er uansett viktig å ta en angrepille med en gang og ta en graviditetstest etter fire uker. Hilsen E og N 🙂

    28. Hei,
      P-staven min “går ut” om 2 uker.
      Når burde den egentlig byttes, før man kan risikere å bli gravid?

    29. Hei!
      Helt siden jeg satt inn P-staven (6 januar i år) har jeg blødd. Altså ikke mye, men nokk til at jeg må bruke bind hver dag. Er det noen måte og få stoppet dette på? Det er veldig irriterende. Vil ikke ta den ut heller, da jeg er seksuelt aktiv å egner meg ikke til å ta P-piller siden jeg glemmer alt av tabletter.

    30. Hei,
      Jeg tok ut P-stav i dag etter 7 måneder med depresjoner, blødninger i 30-45 dager, med så ett opphold i 14-30 dager, før 30-45 dager med mensen igjen… I tillegg har den en gang så gode sexlysten også forsvunnet helt, selvom jeg har verdens fineste mann.
      (Og har jeg lagt på meg 4-6kg, dog kan dette være av andre grunner).
      Min var satt inn feil, så etter at 1 lege hadde ett mislykket forsøk på å finne den, så prøvde lege nr 2 å finne den, fant den, skjærte opp men fikk den ikke ut. Det endte med operasjon og kirurgisk inngrep på meg, 5 sting.
      De kunne fortelle meg at det var MANGE som var misfornøyd og måtte ta den ut med operasjon.
      JEG ANBEFALER INGEN Å TA; hvis du ikke har særlig grunner.
      SÅ, her er spørsmålet mitt. Jeg ønsker ikke å starte på ny prevensjon med en gang for å ha den “rense-perioden”. Har forstått at dette er dumt hvis du går på p-piller, men siden jeg allerede har hatt p-stav i 7 måneder (som har andre stoffer i seg med tanke på blodpropp), burde jeg da begynne å bruke P-plaser igjen med en gang? Eller kan jeg faktisk vente?
      Er klar over faren for å bli gravid, og den delen der. Det jeg lurer på er faren for økt blodpropp.
      Takk på forhånd for svar! 🙂

    31. Hei, jeg har hatt samme p-stav i snart 5 år, men har ikke hatt seksuell omgang i løpet av disse årene. Nå, etter fem år, har jeg begynt med seksuell omgang med fast partner. Nå tenker jeg å bytte p-staven siden virkningen “bare” er på 3 år. Fastlegen min er ikke i denne byen jeg studerer i, og lurer derfor på om det er mulig å få innført/byttet p-stav direkte med sykehuset? Er det mulig å bestille time hos Haukeland univeritetssykehus i Bergen? Jeg har skaffet meg resept fra helsesøster i hjembyen min, men har ikke fått anledning til å sette den inn/bytte når jeg har vært hjemme.
      Med vennlig hilsen Kine

    32. Kine: Hei! Det er viktig at du får byttet p-staven din, da den ikke gir beskyttelse ut over 3 år. Så fint at du har fått ny resept. Det er vanlig at lege på helsestasjon eller fastleger bytter og setter inn p-stav. Det er ikke en spesialistoppgave, og vi tror ikke det er vanlig å få time på sykehus for å få byttet p-stav. Kanskje du kan bytte fastlege til en som er i byen du bor i? Hilsen E og N

    33. Hei til dere som vurderer p-stav! Det er selvsagt helt individuelt hvordan man opplever og reagerer på p-stav, men for meg er det helt perfekt. Hadde alltid mensen i 7 dager og blødde masse. Syntes det var utrolig slitsomt, så bestemte meg for å prøve stav. Har nå hatt det i 4 år, og er superfornøyd! Jeg er en av de som ikke har hatt mensen en eneste gang siden jeg satt inn, og i tillegg er humøret mitt mye mer stabilt. Da jeg gikk på p-piller slet jeg med store humørsvingninger(kunne grine meg i søvn uten grunn liksom), mens på p-stav opplever jeg at humøret er mye mer stabilt. Sier ikke at dette er løsningen for alle, men for meg var det en liten revolusjon 🙂

    34. I: Hei I, Leit å høre at du hadde en så dårlig opplevelse på p-stav. Det er et flott prevensjonsmiddel for mange kvinner og det er slett ikke vanlig å måtte operere den ut, altså. Du har hatt uflaks dessverre. Så til spørsmålene dine: 1. Du trenger ingen “renseperiode” etter prevensjon. Dette er en uheldig myte som medfører at mange blir ufrivillige gravide mens de har pause. Begynn på ny prevensjon med en gang, hvis ikke er du ikke beskyttet mot graviditet. 2.P-stav har ikke østrogen i seg og gir derfor INGEN økt risiko for blodpropp, overhodet. P-piller og p-plaster inneholder derimot østrogener og kan derfor gi en minimal økning i blodproppfaren. For de fleste er dette ikke noe å bekymre seg over, men er du over 35 år, overvektig, røyker og/eller har blodpropp i familien gjelder det andre regler. Snakk med legen din om dette. Håper dette var svar på spørsmålet ditt! Hilsen E og N

    35. Kaninen: Hei Kaninen, Det er ikke uvanlig å ha blødningsforstyrrelser den første tiden på p.stav. Det er dessverre ikke noe man kan gjøre for å stoppe det, men trøsten er at det for de fleste går over etter en stund. Hvis problemet fortsetter kan vi anbefale hormonspiralen Mirena. Den kan sitte inne i fem år og opptil 30 % av kvinner mister mensen helt. Resten får som oftest mindre blødninger. Hilsen E og N

    36. spørsmål: Hei, Du bør bytte den når det har gått tre år, etter det har den usikker eller ingen effekt. Bestill time så fort som mulig, du. Hilsen E og N

    37. Hei:)
      Jeg satte inn p-stav 5 juni 2015. Det gikk helt fint frem til blødningene kom 15 juli. Jeg har p-staven fremdeles og har hatt konstante blødninger siden da. Det varierer litt på farge men som oftest er det veldig mørkt blod, noe som bekymrer meg litt. Hva kan det skylldes? Jeg var hos gynokolog tidlig høst 2015 hvor jeg da fikk beskjed om at det er nok bare at blodet ligger litt lenge før det kommer, noe som ikke gir helt mening føler jeg da jeg blør konstant. Til tider er det nesten helt svart..
      Når det kommer til konstant blødning så er jeg ganske lei. Har kjæreste og føler at det hemmer sexlivet litt da jeg er lei av å alltid passe på å ha håndkle bind osv lett tilgjengelig. Jeg brukte p-piller i flere år, men var ikke noe for meg da jeg glemte heletiden og absolutt ikke flink med å ta til samme tid, Noe som måtte gå galt til slutt. Så jeg bestemte meg for p-stav litt etter jeg møtte kjæresten.
      Jeg har tenkt å la p-staven sitte til det har gått 1 år siden blødningene startet, siden gynokologen sa det kunne gå 1 år før det stabiliserte seg.
      Noe jeg har lite troa på, så greit å finne ut hva som blir neste. Hva er å anbefale med lite blødninger og til ei som ikke er flink til å huske pilla?

    38. Hei! Jeg har et lite spørsmål angående p-stav. Har hørt at dersom man blir gravid imens man bruker p-stav, vil man ikke få symptomer på graviditet. Er dette sant? Og kan jeg være trygg på at jeg ikke blir gravid imens jeg bruker p-staven?

    39. Anonym: Hei. Fint spørsmål. P-stav er faktisk det sikreste prevensjonsmiddelet på markedet. Det betyr at de som bruker p-stav har lavest sjanse for å bli gravide. Anngående symptomer på graviditet er vi litt usikre på hva du mener. Det er ikke noe spesielt me p-stav som skjuler graviditet sammenlignet med andre prevensjonsmidler, men alle porevensjonsmidler med hormoner vil kunne endre menstruasjonssyklus hvis det er det du tenker på. Hilsen E og N.

    40. Linn: Hei, Linn. Noen jenter opplever blødninger slik som du beskriver når de får seg p-stav. Vi skjønner at det ikke er kult. Vi vil foreslå at du bytter til noe som gir bedre blødningskontroll. Hvis du vil ha noe langtidsvirkende er det større sjanse for å få mindre eller manglende blødning på hormonspiral enn på p-stav. I tillegg kan du vurdere p-plaster og p-ring. De fungerer som p-piller, men du slipper å tenke på dem like ofte.

      Det er riktig at blødet blir mørkt når det har ligget litt. Det kan bli nesten helt svart slik som du beskriver.

      Det høres ikke ut som om p-stav var det rette for deg. Lykke til med å finne noe du trives med. Det er heldigvis mye å velge mellom.

      Hilsen E og N.

    41. Hei jeg er en jente på 23 år. Jeg har brukt p-stav i 1år nå. Å har hatt mens nesten hele tiden å det varer i 1mnd i strekk med masse blødninger. Noen ganger 6 eller 7uker med konstant blødning. Når d stopper er det bare vekke i 1uke så begynner det å blø igjen. Utrolig slitsomt. Er dette normalt?? Eller kan d være farlig?

    42. Vilde: Hei Vilde, Vi vil absolutt anbefale at du tar deg en tur til legen for å diskutere andre prevensjonsalternativer, ettersom dette høres plagsomt ut. Det er ikke farlig, men noen får jernmangel på grunn av all blødningen. Noen har uflaks og reagerer på p-stav med svært uregelmessige og hyppige blødninger. Det vanlige er at man får mindre blødninger. Håper du finner ut av det sammen med legen din! Hilsen E og N

    43. Hei!
      Jeg fikk satt inn pstav 4. Februar i år, 22. Mars begynte jeg å blø,ikke mye,men nok til at jeg trengte å bruke tamponger. Jeg tok tiden og det holdt på i 86-90 dager sammenhengende. Har vært hos lege og gynekolog i juni hvorpå jeg da hadde sluttet å blø enn så lenge. Var hos gynekolog 23. Juni også begynte det på’n igjen den 24. Juni og nå har det plutselig stoppet igjen. Skal til legen på onsdag for å forhøre meg om saken,for begynner å bli ganske lei av dette maset. Noen utsikter til at dette kanskje kan slutte snart??

    44. Hanne: Hei, Hanne. Mange, men ikke alle, opplever å blø mye og uregelmessig etter innsatt p-stav. Om dette kommer til å fortsette eller slutte for deg kan vi dessverre ikke svare på, vi kan bare svare helt generelt. Ta kontakt med behandlende lege for mer info som gjelder akkurat deg. Lykke til. Hilsen E og N.

    45. Hei! Jeg satte inn p-stav semptember 2015 og har ikke hatt noen bivirkninger. I slutten av juli fikk jeg plutselig veldig ømme og store brystvorter, dette varte i ca 2 uker. Nå i august har jeg fått mensen og har hatt det nå i to uker. Er dette normalt?

    46. K: Hei K, De fleste bivirkninger pleier å dukke opp de første månedene man bruker et nytt preparat, så det er vanskelig å si om dette er pga p-staven. Men blødningsforstyrrelser er en relativt vanlig bivirkning ved p-stav generelt sett. Hvis dette fortsetter og du bekymrer deg, ville jeg tatt en tur til legen. Hilsen E og N

    47. Hei, Jente 24 her.
      Jeg har skaffet meg en P-stav som skal settes inn av min lege nå på fredag. Har hatt P-ring i ca 5 år og ville prøve et nytt prevansjonsmiddel. (P ring er så grusomt dyrt i lengden)…
      Legen min sa at han ville at jeg skulle ta ut ringen for å avkrefte graviditet for så å sette inn staven, så tenker å ta den ut i dag. Men, da er jeg vel ikke beskyttet før 7 dager etter insetting av staven på fredag?
      Hilsen undrende meg 🙂

    48. Louise: Hei Louise, Dette kommer an på. Hvis du har hatt p-ringen inne i tre uker sammenhengende når du tar ut p-ringen og p-staven settes inn senest en uke etter at ringen fjernes, så er du beskyttet fra dag én med p-stav. Hvis du ikke har brukt p-ringen i tre sammenhengende uker eller det går mer enn en uke til du setter inn p-staven, er du ikke beskyttet og må bruke tilleggsprevensjon (kondom) i en uke.

      Håper du blir fornøyd med p-staven din! Hvis ikke er hormonspiral også et fint alternativ hvis du ønsker langvarig, billig(ere) prevensjon.

      Hilsen E og N

    49. hei! jeg er en jente på 16 år og jeg fikk p-stav i starten av sommeren. siden jeg fikk den har jeg omtrent blødd konstant i 3,5 mnd. på de mnd har jeg kanskje gått 2 uker til sammen uten om å blø. jeg kan gå to dager uten også plutselig kommer det igjen. det begynner og bli veldig slitsomt for meg og for kjæresten min. jeg har også utrolig mye humørsvingninger. er det normalt og blø så mye etter man har tatt p-stav eller reagerer jeg på den? det begynner og bli veldig plagsomt å jeg vurderer snart og ta den ut.

    50. S: Hei S, Det høres slitsomt ut! Folk reagerer ulikt på p-stav og noen opplever dessverre, slik som deg, at man får veldig uregelmessige blødninger, særlig i starten. Hvis du føler at det blir for plagsomt, kan du selvfølgelig bare ta den ut igjen og prøve et annet prevensjonsmiddel. Det er ikke sånn at fordi du reagerte på denne måten på p-stav, så vil du få de samme problemene på andre hormonprevensjonsmidler. Hvis du er ute etter langtidsvirkende prevensjonsmidler, er hormonspiral et fint alternativ. På Mirena vil opptil 30 % slutte å ha mensen helt og resten blør betydelig mindre enn før. Man kan fint bruke spiral selv om man ikke har født.

      En annen mulighet er å prøve en liten stund til og se om det roer seg. En del opplever at slike blødningsforstyrrelser er verst i starten og går over når man har gått på det en stund. Det må du kjenne på selv. Lykke til og håper det ordner seg! Hilsen E og N

    51. Hei!
      Jeg tok ut p-staven min i dag pga blødninger hele tiden. Fikk beskjed om å prøve cerazette igjen. Bør jeg begynne rett på Cerazette etter uttaking eller bør jeg vente til jeg får ordentlig mensen igjen?
      Bør jeg ta det i dag eller i morgen evt?

    52. Hei. Jeg lurer på om det er mulig å utvikle hudsykdommer av p-stav. Jeg har brukt p-stav i 5 år nå, å utviklet ikke lenge etter første p-stav en hudsykdom. Jeg vet ikke om p-staven er grunnen, men vil gjerne vite om det er en mulighet grunnet hormoner???

    53. Thea: Hei, Thea! Håper du fikk svar på spørsmålet ditt fra et annet hold. Vi har dessverre ikke mulighet til å svare fortløpende på spørsmål på bloggen. Og alle spørsmål om egen behandling og sykdom ønsker vi at du tar med legen din. Still oss gjerne mer generelle spørsmål eller kom med temaønsker. Hilsen Underlivet.

    54. Mikki: Hei, Mikki. Så vidt vi kjenner til er ikke dette vanlig. Eller, sagt på en annen måte er en god del hudsykdommer vanlige, det samme er bruk av p-stav. Det trenger ikke bety at det er en sammenheng mellom en hudsykdom og p-stav, men vi kan ikke vite dette sikkert. Vi vet jo ikke en gang hvilken hudsykdom det er snakk om, og vi kan kun svare på generelle henvendelser. Henvendelser om deg og din sykehistorie må du ta med en lege som kan undersøke deg. Vi foreslår at du tar dette opp med fastlegen din. Lykke til, Hilsen Underlivet.

    55. Hei, jeg satt in P-stav i sommer. Og etter ca 1mnd fikk jeg vanlig mensen (samtidig som da jeg pleier å ha det) men mensen varte i 1mnd og ca 2uker. Der etter stoppet det i 2 uker, men kom tilbake da mensen hadde kommet normalt. Og jeg har nå hatt det i 2 uker. Det er veldig lite, men jeg må gå med truseinlegg. Jeg har hørt blødninger skal slutte etter 3mnd, og jeg har hatt den 3mnd og 1uke nå. Begynner og bli veldig lei og irritert av uregelmessig blødninger nå. Hva burde jeg gjøre?

    56. Jett’s 16år: Hei Jett´s, Det er dessverre ingen absolutt regel om at langvarige/uregelmessige (små)blødninger slutter etter tre måneder. For mange er det slik at disse blødningsforstyrrelsene roer seg etter en stund, men ikke for alle. Noen kvinner vil ha uregelmessige blødninger så lenge de bruker p-stav. Det er godt mulig det blir bedre etterhvert, men det kan også hende at disse småblødningene fortsetter. Om dine plager vil roe seg om en måned eller to kan vi selvfølgelig ikke spå, så her må du rett og slett føle på om du vil vente og se litt lenger om det roer seg eller om du er så misfornøyd at du vil bytte til et annet prevensjonsmiddel. Lykke til med valget! Hilsen E og N

    57. Satte inn p-stav for to måneder siden, og begynner å lure på det fungerer dårlig for meg. Har opplevd økende angst og periodevis med sterk nedstemthet + vektøkning siden innsettelse, dog det er noe jeg har slitt litt med, men føler at styrken og hyppigheten jeg har opplevd, kan komme av hormonene i p-staven. Føler at jeg føler p-staven hele tiden, at armen verker, selv om det ikke gjør vondt å ta på den; dette fører også til angst, for jeg er redd for at noe er galt med staven eller med meg. Hadde mensen to uker i strekk (ikke mellomblødninger) etter innsettelse, og har ikke hatt det siden. Lurer på om dette er vanlig, og om jeg burde vente litt til og se eller om jeg bare bør ta den ut?

    58. Hei!
      Jeg ønsker å skaffe meg en p-stav, men er jeg nødt til å hente p-staven på apoteket for så å få den satt inn av en lege? Kan ikke legen sette den inn på stedet?
      Må en p-stav være skreddersydd til deg som person? Da mener jeg slik som med p-piller? (Finnes mange forskjellige typer “staver”, hvordan vet man at akkurat den ene passer til deg?)
      Mvh Maren

    59. Anonym: Hei, Dette er noe jeg ville tatt opp med legen din! Man skal ikke gå rundt med angst og sterk nedstemthet uten å få hjelp. For noen kvinner kan hormonprevensjon føre til nedstemthet. Det er gjerne i starten, slik du beskriver. Hvis du opplever at dette har blitt verre kort tid etter innsetting av p-stav, kan det være verdt å prøve å slutte og se om det hjelper. Kobberspiral kan være et alternativ hvis du ikke har kraftige menstruasjoner/smerter fra før. Også kvinner som ikke har født kan bruke spiral.

      Blødningsforstyrrelser er helt normalt i starten og for de fleste går det over etter noen måneder. Vektøkning er ikke en bivirkning av hormonprevensjon, selv om noen kan få litt mer vann i kroppen i starten.

      Bestill time hos legen din, slik at du får snakket ordentlig om problemene dine! Hilsen E og N

    60. Maren: Hei Maren, Ja man må dessverre hente p-stav på apoteket (med resept) og så ta den med til legen din for innsetting. Legen har (som oftest) ikke p-staver liggende på kontoret sitt. P-staver kommer som one-size-fits-all. Den trenger ikke skreddersys på noen måte. P-piller trenger for så vidt ikke å skreddersys heller, men her har man mange å velge mellom og folk reagerer litt ulikt på de ulike typene. For noen er p-stav helt topp, mens andre får mye blødningsforstyrrelser på p-stav. Hvis du skulle vise deg å være i sistnevnte gruppe må du da prøve et annet type prevensjonsmiddel, f.eks hormonspiral 🙂 Hilsen E og N

    61. Jeg satte inn p-stav i slutten av oktober 2016 og har hatt mørk utflod nesten konstant siden. Jeg har også opplevd blødning etter samleie, der blødningen er mer rød. Er dette normalt? Er det isåfall noe jeg kan gjøre? Jeg vil også nevne at både jeg og kjæresten min var jomfruer da vi ble sammen, og har ikke hatt andre seksuelle partnere.

    62. Anonym: Hei Anonym, Vi kan dessverre ikke gi personlig helsehjelp over nettet og vi vil anbefale deg å kontakte en lege hvis dette er noe som bekymrer deg. Det er imidlertid veldig vanlig å ha blødningsforstyrrelser de første månedene etter at man starter med p-stav. For de fleste går det over, men for noen vedvarer det. Hilsen E og N

    63. Etter å ha lest artikkelen og kommentarene, synes jeg det er trist at dere framsnakker p-stav på den måten dere gjør. At det er et alternativ, ja, men ikke at det skal løse alle problemer for unge kvinner. For man må være klar over at mange har hatt store problemer med dette produktet!
      Har hatt p-stav selv, og flere venninner med meg. Det var vel 1 av oss som var fornøyd. Resten endte opp blødende, deprimerte, humørløse og fri for sexlyst. Vi var spredt over hele landet, så dette var ikke en kollektiv massesuggesjon for å disse p-staven. Dette er seff ikke en populasjon å gjøre konklusjoner på, men min empiriske erfaring. Og for meg holder den i bøtter og spann.
      1 uke etter jeg hadde fjernest staven, som jeg hadde hatt inne i 1,5år, lo jeg igjen. Da kjente jeg at jeg hadde fått livet og humøret tilbake.
      At det dårlige humøret og tap av sexlyst ikke kom av p-staven kan du ikke få meg til å tro. Jeg har aldri, hverken før eller siden, opplevd lignende.

    64. AnonyMa: Hei AnonyMa, Det var overhodet ikke meningen å støte deg med artikkelen vår. P-stav er det tryggeste prevensjonsmiddelet på markedet og er en god løsning for mange kvinner som ikke ønsker å måtte huske på prevensjonen sin hver dag. Vi kjenner mange kvinner som er kjempefornøyde med p-staven sin, så det er bare med på å understreke at man ikke kan ta egne erfaringer og gjøre dem allmenngyldige. Noen vil alltid være fornøyde og noen misfornøyde. Vi er helt klare på at folk reagerer forskjellig på prevensjonsmidler, så det som ikke fungerte for deg og venninnene dine, kan godt være utmerket for andre. Men det er greit å huske på at det gjerne er de som er misfornøyde som velger å skrive i kommentarfelter…

      En del kvinner (mindretallet) får blødningsforstyrrelser på p-stav, med mye mellomblødninger o.l. Dette synes noen er plagsomt, forståelig nok. Hvis man ikke liker det, kan man bytte prevensjonsmiddel. Hvis man opplever humørforandringer eller sågar depresjon, som du sier, kort tid etter at man begynner på et prevensjonsmiddel, er det selvfølgelig lurt å prøve å slutte og se om det hjelper. Men igjen, flertallet av kvinner på p-stav (og annen hormonprevensjon) vil ikke bli deprimerte eller miste sexlysten, selv om det dessverre gjelder noen.
      P-stav var tydeligvis ikke riktig prevensjonsmiddel for deg og vi håper du finner et annet du er mer fornøyd med. Hilsen E og N

    65. Hei. Jeg satt inn p-staven for ca ett år siden. Alt funket helt perfekt og mensen forsvant helt uten noen problem. I ca en mnd nå har jeg blødd hver eneste dag, det er skjeldent blod, men mer at utfloden er rosa/lys rød. Dette gjør at jeg må bruke tampong hver dag noe som også er begynt å gjøre meg sår i skjeden. Men jeg lurer på om detter er normalt? Hører alltid at det er normalt med
      Blødnings forstyrrelser de første 3 mnd, men er det nomalt at etter 11 mnd begynner man å blø konstant? Har hoppet over mensen med p-piller siden jeg var 16 år uten å ha hatt mellomblødning noen gang, har hoppet over mellom 1-1,5 år om gangen, nå er jeg 24 og opplever for første gang mellomblødning. Kan jeg i så fall ta p-piller mens jeg har staven bare for å hoppe over mensen?

    66. Madeleine: Hei Madeleine, Jeg ville nok tatt meg en tur til legen siden dette er noe som er nyoppstått såpass lenge etter at du begynte på p-staven. Det er ikke mulig å ta p-pille mens du går på p-stav dessverre. Hvis det viser seg at mellomblødningene dine er pga p-staven og det ikke går over, kan du jo vurdere å gå tilbake til p-piller eller hormonspiralen mirena. Mensenkopp er kanskje en god ide hvis du blir tørr i skjeden av tamponger. Hilsen E og N

    67. Hei. Lurte på om det er noe med at en bør vente en tid før du prøver å bli gravid etter du har tatt ut p-staven? Mener å huske en helsesøster sa det angående p-sprøyta da jeg tok den.

    68. Hei!
      Jeg satte inn p-stav Oktober 2015, det har fungert utmerket og jeg har ikke hatt mensen i det hele tatt. Det har vært fantastisk. Men…de i de to (!?!) siste ukene har jeg hatt små mensenblødninger, som har kommet på uregelmessige tidspunkter ila dagen. Spesielt etter sex blør jeg mer. Dette syntes jeg er litt skummelt, pinlig og svært upraktisk for å være ærlig. Undrer på om det kan være en korrelasjon med at jeg fikk kjæreste nylig for 4 måneder siden, og har et mer aktivt sex-liv enn tidligere? Vil blødningene gå over? Vil det i såfall gjenta seg? Vil dere anbefale å bytte prevensjonsmiddel til noe som er mer kontrollerbart i forhold til blødning? Anser det som uaktuelt å være bekymret for plutselig blødning.

    69. Hei! Jeg satt inn p-stav i september og har hatt 3 uker i strekk med mensen også kanskje 2-3 dager uten mensen også har det fortsatt sånn hele tiden. Har blødd masse og jeg vil få det til å slutte, men hvordan kan man få det til å slutte med for eksempel p-piller? Må man ta de vanlig med pause i mellom eller i strekk uten stopp? Har hørt at de er mulig

    70. Adela: Hei og beklager sent svar! Ved nyoppståtte, uregelmessige blødning og blødninger etter sex, slik du beskriver, bør man oppsøke lege for undersøkelse. Det kan være et resultat av en kjønnssykdom eller celleforandringer i livmorhalsen, som begge deler bør undersøkes. Lykke til! Hilsen E og N

    71. Marianne: Hei Marianne! P-sprøyta varer i tre måneder etter du har satt den, så det er en annen sak. Du kan prøve å bli gravid så fort du vil etter at du tar ut p-staven (eller annen hormonprevensjon). Det er ikke farlig på noen som helst måte. For noen kan det ta en liten stund før du får tilbake vanlig eggløsning, men for de fleste går dette veldig fort. Hilsen E og N

    72. Hei.
      Har testet negativt på flere graviditetstester – men føler meg enda ikke sikker. Har hatt p-stav siden desember 2016 og lurer på om den kan påvirke et svar på en graviditetstest?

    73. Jeg hadde sex 2 dager etter jeg tok p-staven, vi brukte ikke kondom. Er sansynsyneligheten for at jeg er gravid?

    74. Marie: Hei Marie, Det er vanskelig å si og kommer an på når du satte inn p-staven i syklusen. Kvinner som har regelmessige menstruasjoner er sikker fra første dag dersom staven settes inn mellom første og femte dag i menstruasjonen. Hvis den ikke er satt inn ila de første fem dagene av mensen, vil du ikke være beskyttet mot graviditet før det har gått 7 dager. Ta en graviditetstest når det har gått fire uker etter den ubeskyttede sexen for å være sikker! Hilsen E og N

    75. Anonym: Hei! P-staven er 99,8 % sikker, så sannsynligheten for å bli gravid mens du har p.stav er ekstremt liten. Hvis du var en av de utrolig sjeldne kvinnene som klarte å bli gravid på p-stav (mot alle odds), ville ikke p-staven påvirke en graviditetstest. Graviditetstester måler et hormon som heter HcG i urinen og dette skilles ut under en graviditet uansett om man bruker hormonprevensjon eller ei. Det tar mellom 3-4 uker etter den befruktning fra dette kan fanges opp i urinen. Det høres ut som om du kan slappe godt av! 🙂 Hilsen E og N

    76. Helene: Hei Helene! Du skal ikke ta p-piller samtidig med p-stav! Da får du dobbel dose hormoner. Blødningsforstyrrelser er en ganske vanlig bivirkning av p-stav, men for de fleste roer det seg etter en stund. Hvis det ikke går over eller du synes det er for plagsomt, er eneste alternativ å ta ut p-staven og prøve et nytt prevensjonsmiddel. Hormonspiral er et godt alternativ som ikke gir blødningsforstyrrelser i samme grad. De fleste vil her få mindre eller ingen blødninger. Hilsen E og N

    77. Hei. Jeg ser dere sier at det ikke går an å gå på p-piller og p-stav samtidig lenger opp i kommentarfeltet. Nå ble jeg litt bekymret, for det ble jeg fortalt av Helsehuset for ungdom at jeg skulle gjøre kontinuerlig i nesten 3 måneder for å prøve å rette opp blødningdforstyrrelser dannet av p-stav. Nå ble jeg skikkelig bekymret – tenk om det har vært farlig for meg! Jeg er heldigvis ferdig med den doble dosen hormoner nå, men følte meg elendig i hele perioden, fikk såre vonde slimhinner, utslett og alt som er. Det jeg prøver å si er vel at jeg ikke vil anbefale andre å gjøre det samme. Men tror dere det kan ha gitt noen varige mén, siden dere sier det ikke går an? Mvh Jente 18

    78. Hei:) jeg har ganske nylig satt inn p-stav, og jeg har enda ikke fått noen blødninger. Kan det tyde på at jeg slipper mensen helt til jeg tar ut staven? Hvor lenge burde man vente før blødningene vanligvis kommer?

    79. Anonym: Hei Anonym, Hvis du har fått begge deler av en lege for å rette opp i en blødningsforstyrrelse i en kortere periode, er det selvfølgelig greit. Det er en mulig behandling for blødningsforstyrrelser på p-stav. Det kan hende vi misforstod deg/henne og trodde hun gikk på begge deler av andre grunner 🙂 Du får ikke varige mén av dette. Hilsen E og N

    80. Anonym: Hei, Dette varierer veldig fra person til person og det er vanskelig å si noe sikkert før du har gått på p-staven noen måneder. Noen mister mensen helt, mens andre fortsetter som før, mens andre får hyppige spotblødninger. Hilsen E og N

    81. Hei.
      Jeg gikk med p-stav i 2 år ca. Tok ut min i januar 2018, fikk ikke mensen uka etter siden jeg var undervektig. Men 14.02.18 fikk jeg menstruasjon. Typen og jeg prøver å få barn, men litt usikker på om jeg er gravid nå. Tok en test 2-3 uker etter menstruasjon, men den viste negativ. Jeg skulle hatt mensen 24.03 nå i følge appen min Flo. Men den har ikke kommet enda, er det vanlig å ha uregelmessig etter p-stav bruk? Jeg har ømme bryster, og det fikk jeg for noen dager siden. Hadde mensensmerter forrige helg, men ingen tydning på menstruasjon.
      Mvh Isabel

    82. Hei! Jeg har hatt pstav i 2år nå, men har fått ekstremblødning som har vart i 2uker nå. Startet når jeg flyttet hjemmefra. Har hatt det en uke tidligere men det var ikke like ille som nå.

    83. Hei, vet ikke om dere fremdeles er aktive her men, jeg satte p stav i dag, og er sikkert litt paranoid, men er det mulig at p staven kan poppe ut før såret gror om man ikke bruker plasteret? Fikk ikke med meg beskjed fra legen om hvor lenge plasteret måtte være på osv, så jeg tok det av etter et par timer…

    84. Hei! Jeg fikk satt i p-stav i februar 2017 lg mistet mensen helt, noe som er helt fantastisk for meg siden mine mensensmerter er til tider grusomme og har store blødninger. Men, kort tid etter innsettelsen merket jeg at jeg begynte å miste sex lysten. Det er gått over ett år lg jeg kan ikke si at den har kommet tilbake. Jeg vurderer å kanskje ta den ut, men jeg slet sånn med alle de andre p-pillene jeg gikk på før, ukontrollerte blødninger, blødninger som varte i over en uke, og jeg ble til og med gravid mens jeg gikk på dem. Så hvis jeg skulle ta den ut, vil sex lysten komme tilbake, og hvilken type prevensjon kan passe meg bedre?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg